Trädgård iFokus

Trädgård

Läst 214 ggr
Sindri
4

Potatistråd sommaren 2025

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu gör jag en potatistråd för sommarens odlingar. Det är roligt att lära av andras erfarenheter och tips.
Vi kan börja med vad vi odlar för sorter. Jag odlar i år.

1. Laura
  2. Asterix
  3. Hössna Röd
  4. Heiderot
  5. Alouette
  6. Cherie (sparade sedan förra året)

Dessa är alla rödskaliga potatisar eftersom de var de sorter som mördarsniglarna inte åt upp blasten på förra sommaren.
Jag har groddat dem i lite jord inomhus i ca två veckor från 30
april. En del hade fått lite rötter, en del inte, en del större groddar, en del mindre.
Det har varit lite oroväckande torrt så jag har vattnat dem lite, men efter de 10mm regn vi fick igår har de rest sig ordentligt.
Jag växelodlar potatis och vitlök och det kommer såklart upp lite potatis i vitlökslanden. Jag har satt de potatisarna i papplådor. I botten papp, sedan fårullsmatta, lite gräs, lite gödsel. De har kommit upp bra och jag kommer att täcka dem med gräs och blad istället för att kupa upp jord.

Så fort vi hinner grilla kommer de att få lite aska också, har läst att det är bra.

Åsa S
2

Jag skulle inte ge potatis aska det höjer pH värdet och man får då lättare skorv på knölarna. Själv odlar jag Laura och caroulus i rader på en av mina odlingslotter, jag satte knölarna i mitten av april iår annars brukar jag ofta sätta runt valborg men april var ju hyfsat varm

DesK
1

Så spännande! 😊 Det är många år sedan som jag odlade potatis och i år är det ju för sent. Funderar på att testa att odla potatis i jordsäck.

/Désirée

Sindri
1

#1: Ojdå. Det var ett dåligt råd jag fick. Vad gödslar du potatisen med?
#2 Säg inte att det är för sent. Jag har satt potatis i september och fått färskpotatis till julafton. Så sätt du.
Den kanske inte hinner blomma, men potatis blir det.

DesK
1

#3 Oj! Det låter jättespännande, men då gäller det att hitta utsäde.

/Désirée

Sindri
1

Kolla på trädgårdsbutiker, har de sättpotatis kvar så är det ofta superrea. För ett par år sedan köpte jag mandelpotatis för 15:-/kilo.
Rekommenderas att förgro den mdd lite jord inne i värmen så den får lite försprång.

Ullafaderulla
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!
Vi har gjort lite grävjobb i trädgården och fick en hög med skräpjord, kvistar, sly, småsten och annat bös där vi satte potatisen i år. Tror aldrig jag haft så kraftiga och fina plantor innan! Igår kupade jag med lite gräsklipp eftersom det inte finns mycket näring i jorden.

Sindri
1

#6: Var försiktig bara, jag har odlat potatis under halm ett par år, men har slutat p g a att det var ett perfekt gömställe för sniglar.
Nu har jag testat att lägga gräs o dyl på potatisen som jag odlar i kartonger. Runt kanten på kartongerna har jag lindat dubbla rader koppartejp, få se om det kan hålla sniglar borta. Det är ett experiment och lätt att plocka bort sniglarna, men på friland gör jag det inte.

Staffan
1

potatis.jpg

Så här långt har mitt potatisland tagit sig. Satte de ganska sent men tycker trots det att de redan tagit sig långt.

När är egentligen optimala tiden för att kupa potatisarna?

// Staffan
(Ps. Ja, jag har en stor lupin där till höger… :)

Sindri
1

Potatis - den gör som den vill.
Precis som sin kompis dill! 😄

Både hos mig och hos en av mina söner har den potatis vi satte sist kommit längst. I alla fall ovan jord. Min "gladiolus-potatis" blommar nu.
Jag tycker du kan kupa nu. Det har nog redan börjat bildas små knölar och ljuset får inte komma åt dem.
Jag satte mina I ett land så himla tätt för jag tänkte att all blast skulle skydda mot ljuset.
Problemet är att det är svårt att hitta en vettig potatiskupare nuförtiden.

Staffan
1

En potatiskupare? Första gången jag hör det ordet. Hur ser en sådan ut för oss som inte är bönder? Har lite gamla redskap här så jag kanske sitter på en utan att veta om det… :)

// Staffan

Sindri
1

Här är en
https://www.semenco.se/hand-kup-terrateck
Jag hittade något liknande på Jula, men tyckte den var för stor.
De flesta man ser är gjorda för maskinkupning.
Den vi hade som barn tror jag var mer som din ogräsborttagare, men med spets nertill, inte så plogformad som de jag ser nu.

Staffan
1

#11 Sindri

Maskinkupering låter lite för industriellt för mig. Har iaf kupat potatisen här om dagen med en helt vanlig trädgårdsspade, det fungerade okej även om jag råkade skada någon planta litegrann. Jag har ett ganska litet potatisland så det är lite för trångt för att det ska vara helt enkelt… :)

// Staffan

Sindri
1

#12: Nä, maskinkupning är för professionella odlare, men jag är glad att jag hittade en liten handkup. VI har kört med spade, men också med ogrässkyffeln på snedden.
I år har jag satt potatisen så in i norden tätt så jag tänkte att på vissa ställen kanske jag inte behöver kupa.
Men nästa år skall jag vara smartare när jag sätter, jag skall göra fåror och i dem skall jag gräva gropar till sättpotatisarna. Sedan när de kommit upp så skyfflar jag bara över "vallarna". Har gjort så förut men glömde bort efter mina år med täckodling.

Staffan
1

#13 Sindri

"Men nästa år skall jag vara smartare när jag sätter, jag skall göra fåror och i dem skall jag gräva gropar till sättpotatisarna. Sedan när de kommit upp så skyfflar jag bara över vallarna."

Så brukar jag faktiskt alltid göra, annars behöver man väl nästan ha gjord vid sidan om för lyckas kupa plantorna?

// Staffan

Sindri
1

Nä, det är meningen att de kupade raderna skall bli upphöjda. Min mamma gjorde alltid så, och så ser det nog ut i de kommersiella potatisåkrarna. men man kan ju lära om.

Sindri
1

Nu har jag avslutat experimentet med att odla potatis i pappkartonger.
Det fungerar nog bra i soliga Kalifornien, men en regnig sommar i Sverige inte så bra.
Kartongerna blev väldigt uppblötta och började rämna så jag var tvungen att ta upp allting.
Det blir lite smått med nypotatis till middag idag. Gott så. Tre sättpotatisar var kvar oanfrätta med lång blast och de har jag nu satt i vanlig jord, kanske vi får skörd i september - oktober.
Men i fortsättningen blir det bara potatis i potatislanden.

Staffan
0

#16: Tack för rapporten. Kanske är så att vissa sorter lämpar sig bättre än andra för odling på det sättet?

Sindri
0

Vissa sorters kartonger menar du? 😄

Staffan
1

#18: Haha! Ja precis! Å andra sidan kanska vissa typer av potatisar också skulle kunna lämpa sig för odling i kartonger… ;)

Sindri
2

#19: Inte de som behöver vatten i alla fall. Jag hade bottnat med extra kartongskiva och fårullsfilt. Kartongen rämnade nertill. Mina 3 rader med koppartejp upptill för att stoppa sniglar var ju meningslöst då de kunde ta sig in i sprickor nertill.
Nej tyvärr kartongodling provar jag inte mer, men de minipotatisar vi åt igår var delikata.
Vill man odla potatis i kärl så finns det ju riktigt stora krukor, eller man kan offra en hink och göra små hål i botten.

Staffan
1

:)

Torparmor
1

From i år odlar vi enbart Queen Anne. Den gillas bäst av familjen. Annars har Asterix gett väldigt bra skörd med många stora potatisar.

I år är första årets som en del potatisstånd blommar. Vi sätter djupt och kupar bara en gång, tar upp så sent som vi kan för att få så stora som möjligt.

Vi har fortfarande potatis från förra årets skörd som säkert räcker drygt en månad till. Iår har vi därför valt att bara odla 4 st 5,5 m fårrar.

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Sindri
1

#22: Vilken typ av potatis är Queen Anne? Som sagt så vågar jag bara odla rödskalig. I år har jag inte sett ett enda angrepp av mördarsniglar på potatis, men det är överhuvudtaget ont om dem.

Torparmor
1

#23 Queen Anne är en medeltidig sort vad det egentligen betyder. Vi tar upp den sent och har fortfarande potatis utan groddar i vår kylförvaring +2 grader.

Den är väldigt god, resistent mot kräfta, hög resistent mot skorv, bladmögel och nematoder

• Redigerat 2025-07-14 04:32 av Torparmor
Sindri
1

#24: Det låter ju jättebra. Om jag vågar sätta annat än rödskalig skall jag testa den. Är den fast eller mjölig?
Har ni en speciell kyl som är så kall? Är det en bra temperatur till äpplen också?

Torparmor
1

#25 AI säger mjölig - jag säger fast. Vi använder den på alla olika sätt vi kan komma på.

Vi har två kylar där vi kan ställa ner temperaturen.

Äpplen ska ju inte förvaras tillsammans med andra växter eftersom den etylengas den avger försämrar tex grönsaker. Får vi tillräckligt med äpplen så mustar vi annars förvarar vi dem i ett rum som håller 8-10 grader. Vi har bara vinteräpplen Aroma och Kim

Sindri
1

Aha, tack!
Ja, en extra kyl har varit en dröm för mig. Men jag får nog nöja mig med mina två extra frysar…….