Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettlökväxter-knölväxter
Läst 263 ggr
Staffan
3

Dahlia

dahlia.jpg

Håll med om att dahlior är fina. Brukar ni ge dom något mer än näringsrik jord och rent vatten under sommaren?

// Staffan

Sindri
1

Jag skulle mer än gärna ha dahlior men har inte vågat mig på dem än. Kommer garanterat att glömma gräva upp dem och ta in över vintern.
Hoppas på att någon skall korsa fram några som tål att stå kvar ute över vintern, för de är otroligt vackra.

Maria
1

Jag har inga Dahlior själv men var för många år sedan på Botaniska här i Göteborg när det var "Dahliautställning"

Det var magiskt.

/Maria

Staffan
1

#1 Guldstjärna till dig; fin anledning att låta bli dom.

DesK
1

Jag tycker också att dahlior ät jättevackra, men har inte vågat mig på dom av samma anledning som #1 plus att jag har hört att dom ska vara ena rediga snigelmagneter.

/Désirée

Ulla
2

Så vackra!

Jag råkade av en händelse hitta en länk till Sanduddens blommor, en helt ny trädgård uppe i zon 6, mina gamla hemtrakter. Hon har så många fina bilder på dahlior. Det visar att man kan få blomsterfägring också långt uppe i norra Sverige.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Ulla
1

#4: Att de är snigelmagneter kan jag mycket väl tro på. Jag hade en enda dahlia förra sommaren. Den blev helt uppäten. I år står ett par dahlior uppe på verandan. Där borde de klara sig från snigeldjävlarna

_
_

Sindri
1

Min svåger som bor i zon 6 höll också dahlior i många år, men till slut blev det för mycket jobb så han sände dem vidare till en varmare zon.

Sindri
3

#6: Om man skulle kunna ha i en kruka som man bara ställde undan på vintern skulle det förmodligen gå bättre, men det där med att gräva upp och lägga undan.
Jag har lyckats med gladiolusarna några år, men det blir färre lökar för varje år av någon anledning.
Nu när jag tog fram dem för att gräva ner dem så hade de blivit - potatisar!
Vet inte hur jag lyckats blanda bort dem - men jag hittade gladiolerna till slut.

oh-la
1

Jag har satt ett gäng i krukor på olika ställen. Tror det är 7 olika krukor med 4 olika sorter. Ska bli spännande att se om det blir några blommor 😁

Staffan
1

#4 #6: Har för mig att jag brukar ha mer problem med bladlöss och myror på de dahlior som jag haft genom åren.

#8: Haha! Sorterar det under avdelningen "skickligt" att kunna förvandla gladiolius till potatis - du kanske borde ha en show i Vegas… :)

#9: Spännande! Återkom gärna med bilder!

// Staffan

Sindri
1

#10: Lite dåligt minne bara. Mycket bruna papperspåsar på lagring. Dahlior på det… 😊

Staffan
1

#11 Försök inte, du gjorde glaidiolius till potatis!! ;)

Sindri
1

Jag hittade gladioluslökarna till slut, de kommer snart upp, och inte lär de se ut som potatisblast.
Men apropå det - vad potatisen satt fart.
Har vi en potatistråd?

Staffan
1

Skulle inte förvåna mig om du lyckas vända processen åt andra hållet också och göra potatisen till gladiolius… ;)

Potatisen förtjänar alla trådar den kan få så om du inte hittar någon tråd som passar så var inte orolig för att starta en ny.

// Staffan

oh-la
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu blommar den första av mina dahlior! Totally Tangerine

Ulla
1

Vilken ovanlig färg!

_
_

oh-la
2

#16 ja, hon är lite speciell, men väldigt fin 😁 lägger till en bild till som är lite närmare. Såg denna sort his min svägerska första gången och blev helt förälskad

Maria
1

Så vacker 🙂

/Maria

Ulla
1

Ja, den är väldigt fin.

_
_

oh-la
4

Nu börjar nästa dahlia, orange perception komma också, och totally tangerine fortsätter blomma. Ännu vackrare när blomman verkligen är helt utslagen.

oh-la
3

Nu blommar nästa!

Staffan
1

#21 Superfin!

Staffan
3

dahlia.jpg

Min dahlia blommar också för fullt nu. Tycker det är lustigt hur blommorna så plötsligt kan tappa alla blad. En dag ser blomman hur praktfull som helst och några timmar senare ligger alla blad på marken… :)

// Staffan

oh-la
5

#23, jag upplever att när de blommat över tappat de blomblad ganska snabbt. Jag klipper av blommorna när de börjar se lite skruttiga ut för att få mer blommor.

Nu blommar ytterligare en här hemma - Bonny Blue.
Detta är en kulturdahlia som funnits registrerad i över 100 år.

Visste ni förresten att det inte finns några blåa dahlior? Man har försökt skapa en blå dahlia,men det går inte.

oh-la
3

De övriga blo.mar för fullt

Staffan
2

#24: Så välvårdad - ser nästan ut som den varit hos frisören… ;)
#25: De där tyckte jag var superfina, vilka härliga färger!

// Staffan

Magi-cat
2

Bra tips om man vill föröka dahlior:

• Dela en knöl

• Ta stickling

• Så frön

https://www.land.se/tradgard/sa-forokar-du-dahlia?

Enklast låter det där med att ta stickling. 🙂🌼 Någon som provat?

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Har du en dahlia kan den lätt bli fler. Lena Ferm Hansson och Lars-Håkan Hansson i Älekulla lär ut tre sätt att föröka dahlia.
oh-la
3

#27 en av dahliorna jag har är en stor knöl som jag fick av en kollega. Den delade jag på 4 och fick då fyra nya plantor 😊 har inte testat att ta sticklingar, men förstår att man helst ska göra det tidigt på säsongen om man vill ge stickningen tid att bilda en ny knöl. Frön förstår jag kan ge lite vad som helst.

Nu blommar även Smokey, den sista av årets dahlior och min favorit så långt.

oh-la
2

Måste också visa en helt ljuvlig zinnia som står tillsammans med smokey

Magi-cat
0

#28 Det ska jag pröva, att dela så!

Väldigt vackra blommor du har! 🌼🌸🌺

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

oh-la
1

#30 tack! Dahlia ger verkligen mersmak 🌸 har redan börjar kika på sorter att köpa till nästa år.

Staffan
1

Håller med Magi-cat, superfina blommor! :)