Hassel

Misstänker att jag inte är ensam om att tycka om hasselträd. De är så härligt ljust gröna och bjuder på nötter till våra vänner därute. Den här busken grävde jag upp ute i det vilda och planterade hemma hos mig. Den har stått på samma ställe i uppskattningsvis åtta år och inte ännu blivit stor - men min slutsats numera är att det är bra att saker tar tid… :)
// Staffan
Hassel är en av mina favoriter också, men du hade väl markägarens tillstånd innan du grävde upp busken? Annars är det inte tillåtet att varken plocka hasselnötter eller gräva upp hasselbuskar i naturen.
Från AI:
Nej, man får inte gräva upp hasselbuskar i naturen, vare sig i naturreservat eller på andra ställen. Detta är förbjudet av allemansrättsliga skäl. Allemansrätten skyddar naturen och ger vissa rättigheter till att vistas i naturen, men den begränsar också vad man får göra, som att skada eller förstöra vegetationen.
Om du vill gräva upp en hasselbuske behöver du få tillstånd från markägaren, eller i naturreservat från Länsstyrelsen.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

#1 Carmarino
Jadå, det var okej. Gav den dessutom ett bättre ställe en den hade tidigare så det var inte fel av den anledningen heller. Hassel är för övrigt extremt vanliga här vilket jag tackar för då kantareller alltid trivs bra i deras närhet… :)
// Staffan