Åska

Någon mer än jag som tycker om när det åskar? :)
(Åskar det nattetid stiger jag alltid upp, gör en kopp te och sätter mig ute på verandan och njuter av skådespelet)
// Staffan
- Redigerat 2025-06-05 11:56 av Staffan
Jag tycker åska är mysigt. Även när jag är ute och seglar tycker jag det är skönt (ser då alltid till att ha en trygg plats i hamnen).
Tycker inte om åska
Särskilt på hösten då det är mörkt och i stugan på en ö. Då har man ett skådespel över vattnet.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Jag är en riktig åskälskare får aldrig nog av dessa härliga väder och beger mig snabbt ut för att njuta av den ⛈️

#5 Sindri
Vad lustigt, den hade inte jag sett. Och postad bara häromdagen. Då finns det två trådar om åska nu… :)
// Staffan
Det gör inget om det finns I flera grupper. Inte alla som är med I flera.
Det beror på var jag är. Befinner jag mig i en bil beundrar jag skådespelet och noppas att det inte slår ner på olämpliga ställen.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
- Redigerat 2025-06-06 07:03 av Emo
Ta det som ett tecken Åskan är fantastisk den kan inte få för många trådar tvärtom den borde hyllas för sin underbara kraft 😎
Jag har alltid tyckt att åska är ett fantastiskt fenomen och älskar att iaktta den från min altan eller ett fönster. Undantaget är om jag befinner mig på en segelbåt…
/Désirée
#6: Det vara bara som upplysning. De som skrivit i den andra tråden kanske inte ids skriva i denna också (som jag…) men det kan vara kul att läsa de inläggen också.
#9: Ett tecken för vad ? Nu blir jag nyfiken
#12: Ha ha ha jag fick visst inte till det i text bara i mitt huvud 🤣tanken var att ju fler trådar ju fler tecken på hur underbar Åskan är äh glöm det jag jabblar på och tänker en himla massa både käft och text går oavbrutet 🤣🤣🤣
gillar inte åskan dåliga minnen från barndomen
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"

Nyss åskade det lite hos mig. Såg bara en blixt och ingen nederbörd blev det heller men mäktigt i vilket fall som helst. Lyckades inte fånga blixten på bild men kan bjuda på lite fina moln i alla fall… :)
// Staffan
Vilket häftigt moln så där vackert som bara åskväder kan bjuda på 😎
Här har det ösregnat och åskat några knallar men blixten hann jag aldrig med bara dundret hördes.

Från SMHI.se:
Gul Varning - Åskoväder
Östra Svealand och södra Gävleborgs län
Under fredagskvällen kraftiga åskväder och i samband med dessa kortvarigt mycket hårda vindbyar, lokalt upp mot stormstyrka, som kan fälla träd och blåsa iväg lösa föremål.
// Staffan
Det ser ut att kunna bli både rejält blött blåsigt och dunder under morgondagen med upp till stormvindar lokalt och vi väntar släktingar från Göteborg i morgon som reser norröver så vi får se om dom kan ta sig hit eller om dom får avbryta för dom kommer precis den tiden när ovädret är som värst.

#18: Hoppas det löser sig så att de kan komma som planerat.
Så här ser kartan ut i nuläget. De tre olika områdena överfastlandet är de som SMHI varnar för kan drabbas av "kraftiga åskväder":

// Staffan
Här har ddt även kommit en varning för kraftiga hagelskurar

Har fortfarande inte fått uppleva ett rejält åskväder den här sommaren men imorgon ser det ut som att det kanske finns en liten chans… :)