Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettblommor
Läst 142 ggr
Staffan
2

Tusensköna | Bellis

bellis.jpg

En blomma som jag ska försöka mig på att så i gräsmattan (ja faktiskt) är Tusensköna (Bellis). Tycker de är superfina med sina vita till ljust rosa blommor och blommar på så låg höjd att dom ofta klarar sig under gräsklipparen om man höjer upp den litegrann.

Kanske finns någon här som har tusenskönor hos sig och har några tips på hur mycket sol dom vill ha?

// Staffan

iFokus AI
🤖

Tusenskönor (Bellis perennis) är tåliga blommor som trivs i både soliga och halvskuggiga lägen. De kan växa i olika typer av jord, men föredrar en väldränerad jord. För att så tusenskönor i gräsmattan, kan du sprida fröna över området och lätt kratta in dem i jorden. Det är viktigt att hålla jorden fuktig tills fröna har grott. Tusenskönor är perenna och kommer tillbaka år efter år, vilket gör dem till ett bra val för gräsmattan.

Källa: RHS - Bellis perennis

Det här meddelandet är skapat av en AI och kan innehålla felaktigheter.
Vad tycker du om svaret?Bra svarDåligt svar
Sindri
2

Vi har mycket Bellis i gräsmattan, den klarar sig inte under gräsklipparen, men vi gör lovar runt när den blommar.
Vi har en annan vacker lite blå blomma som kan vara ormöga, är inte säker, den klarar sig under klipparen.

Torparmor
2

Min farmor hade Bellis på källarkullen men gräset blev aldrig så högt där så det behövde aldrig klippas.

Vi har många växter i vår gräsmatta bl a mormors nattmössa, scilla, förgätmigej och majsmörblomma. Vi brukar lämna dem ifred i sina ruggar så länge de blommar

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Staffan
1

#1: Sindri

Jag kan tänka mig att göra lovar också, det är inga problem. Men samtidigt tror jag Bellisen på sikt mår ännu sämre om gräset är frodigt och man låter det konkurrera fritt med blommorna. Beror kanske på hur torrt det är på platsen? Ska kolla upp ormöga också :)

#2: Torparmor

Färgätmigej är bara så fin, den är härlig att ha runt om i trädgården! :)

// Staffan

Staffan
0

bellis.jpg

Har inte blivit några Bellis det här året för mig men det ligger kvar på listan till nästa säsong. Kanske någon som sitter på något tips till man bäst får de att etablera sig på gräsmattan? :)

// Staffan

Sindri
0

Jag tror mycket på frösådd den tiden som blommorna själva brukar släppa sina frön. Har ju märkt att mycket frösått (som alltså ramlar ner på jorden förra sommaen) kommer upp. T o m tomater.

Staffan
0

#5: Det där gillar jag. Finns säkert massor av frön som man borde strö ut mot slutet av augusti, och låta naturen ha sin gång så att säga. Istället för att försöka börja odla grejer under någon j*kla lampa vid årsskiftet och sen försöka plantera ut de när värmen kommer.

Sindri
1

#6: På en del fröpåsar så står det att man skall så på hösten. Den del av gräsmattan som skall få bli lite mer vild skall få lite inplanerade växter där, men också flera fröpåsar utspridda.
Mina ringblommor som håller på att översvämma trädgården är bara självsådda.
När jag hade planterat ut mina tomatplantor kom plötsligt en planta upp i en pallkrage där jag hade tomater förra sommaren. Nu är den lika lång och med kraftigare stam än sina omhuldade "tama" grannar.
Sedan jag skördade vitlöken har det kommit upp säkert 10 tomatplantor och en gurkplanta i landen. De kommer inte hinna mogna här, men de kommer att få flytta till varmare breddgrader senare i höst.
Det är trendigt med vintersådd nu, googla och du skall finna.

Torparmor
1

Förslag på Bellis i gräsmattan - I höst ta bort en liten "rugg" av gräs i gräsmattan, blanda bellisfrö i lite sand, strö över ett tunnt lager jord och strilvattna försiktigt. Om det regnar mycket i ett par veckor efteråt kanske du behöver skydda lite så sådden inte rinner bort.

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Staffan
0

#7: Vintersådd låter intressant. Lite synd bara att det är "trendigt" - det gör nästan att jag bli lite mindre intresserad av att haka på. Jag har i mitt DNA att inte göra som alla andra… :)

#8: Det där lät som ett bra tips. Ska försöka komma ohåg och hinna med det till hösten.

// Staffan

Sindri
0

#9: Fattar vad du menar, jag har samma sorts DNA, men min odlingsiver tar över. 😄 Och när jag hittade självsådda tomatplantor ute i naturen och sen provade att så sallad ute i mars hade jag aldrig hört talas om vintersådd.

Staffan
0

#10: …och jag fick ju tipset från dig som hittade grejen på ett helt eget vis så då kan jag säga att jag hakade på dig och inte trenden… :)

Sindri
1

#11: Haka på du bara. Det är resultatet som räknas.👌

Ulla
0

#2: Mormors nattmössa? Den har jag aldrig hört talas om. Den kanske har fler, mer kända namn?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_