Invasiva växter - val till trädgård?
En hel del av våra klassiska trädgårdsväxter ligger i gruppen hög till mycket hög risk för att vara invasiva och alltså starkt påverka vår inhemska flora (och fauna).
Hur resonerar ni kring invasiva växter när det gäller hantering av befintliga växter och val av nya plantor till er trädgård?
Att man tänker sig för med björn/jätteloka och parkslide är väl en sak men växter som scilla, vresros, syren och lupin (för att ta några exempel)?
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Jag skulle inte medvetet välja att plantera växter som räknas som invasiva, men inte heller ta bort dem där de inte stör.

#1: Är man inte skyldig att ta bort invasiva väster om man har dom på tomten?
// Staffan
#2: Jo, tydligen. Naturvårdsverket skriver:
Du är skyldig att ta bort EU-listade arter på din tomt eller fastighet
Om du upptäcker att det på din fastighet växer en art som finns med på EU:s förteckning över invasiva främmande arter, så har du skyldighet att bekämpa arten. Det gäller även till exempel någon som arrenderar, men inte äger marken.
Denna skyldighet gäller i alla typer av miljöer, både odlad miljö som till exempel produktionsmark för skogsbruk, jordbruk och trädgårdar, men också orörd naturmiljö.
Om du har invasiva växtarter på din mark som inte är EU-listade så rekommenderar Naturvårdsverket att man tar bort dem ändå för att förebygga framtida problem för dig och för naturen.
- Redigerat 2025-06-04 13:30 av Niklas
Jag tänkte faktiskt på de som av SLU klassas som risk för att vara eller bli invasiva vilket kanske inte framgick i TS. Växter som finns i väldigt många trädgårdar och säljs på många plantskolor utan att något nämns. Är det något vi borde tänka mera på och ta med i planeringen i våra trädgårdar, både vid val av växter och när vi hanterar tex trädgårdsavfall?
Jag började fundera över detta när jag satt och planerade min nya "trädgård". 🙂
Förmodligen en viktig men förbisedd del i framtida miljöarbete.
För tillfället anser man inte att syren bör bekämpas, det är sällan den tar sig ut i naturen. Ser man den där har det ofta funnits en trädgård någon gång i tiden.
Vi har syrener på tomten, men de får stå där de står och skott som kommer på fel ställe grävs upp.
Jag kämpade i många år för att få lupiner att ta sig på tomten eftersom jag tycker de är så vackra. Till slut lyckades det och jag njöt av dem i några år innan de klassades som invasiva. Sedan dess har jag grävt upp varenda en och lagt alla i containern för invasiva växter på återvinningen.
Några andra som klassas som invasiva har vi inte, tack och lov, men jag skulle gärna lägga kirskål till listan. Den är inte inhemsk, utan togs hit av munkar som tyckte vi hade för ämlig kost här i landet.

#5: Men kirskål är ju i princip omöjliga att bli av med utan att gräva bort den översta halvmetern av marken och byta ut det mot ny jord? Min gissning är att det skulle bli höga kostnader både med avseende på pengar och miljö.
Tycker däremot också den är tokjobbig… :-/
// Staffan
Kirskål skaffar någon å andra sidan rimligtvis inte med vilje.😁
Jag funderade faktiskt varför den inte var med på listan (eller missade jag den bara?) men den tenderar kanske att till stor del hålla sig till planteringar och trädgårdar?
Om man tittar på växter man stöter på ute så ser jag betydligt fler jättedaggkåpor och lupiner än kirskål, faktiskt.
I kompisens trädgård har de fått en oväntad funktion som "pisskydd" runt fruktträden som annars tar stryk av alla hundar som ränner runt på tomten.
Några dm kirskåls"odling" runt stammen så är trädet skyddat. Latmanslösning deluxe.🌿
Vår supersnälla granne har kirskål och de gör absolut ingenting åt den, så hur många gånger jag än utrotat den så kommer den alltid tillbaka. Jag håller på med en odling av vallört på min sida staketet och hoppas innerligen att den en dag skall ta över.
OBS! det är den "snälla" vallörten som inte sprider sig ohämmat.
I mina närmaste skogsdungar växer kirskålen ohämmat.
- Redigerat 2025-06-04 22:19 av Sindri