Lurig förpackning Plantagen!
Gav nyligen min kära mor några lådor med olika sorters sommarblommor och ängsblommor i födelsedagspresent som jag köpte på Plantagen. Obs! Lådor, inte fröpåsar. De såg ut att innehålla MASSOR med fröer.
När lådan öppnades i heögen som gick kunde vi konstatera att något också innehöll något annat än fröer. Gick till innehållsförteckningen som avslöjade att paketen innehöll 2 gram fröer och 350 gram "vermikulit". Det var en besvikelse.
Känns som att en vanlig fröpåse innehåller mer fröer.
Dåligt Plantagen.
// Staffan
- Redigerat 2025-06-03 13:08 av Staffan
Ja det lät onekligen som lurendrejeri.
/Maria
Har du nån bild på lådan?

#2 Glömde det att ta det men ska se om jag kan hitta kartongen i papperskorgen när jag kommer tillbaka ut till landet om någon dag.
// Staffan
Vermikulit är användbart substrat när det kommer till krukväxter. Sedan naturligtvis inte det man väntar sig när man köper fröer.

#4: Är vermikulit någon slags gödningsmedel?
#5: Nej det är en mineral vill jag minnas.

Det här var Googles svar:
Vad är vermikulit?
"Vermikulit är ett naturligt mineral, en typ av lermineral, som har god förmåga att absorbera och behålla fukt. Det används ofta som jordförbättring i trädgårdsodling och även som isoleringsmaterial i byggindustrin."
Låter som att det kan vara bra just vid frösådd i krukor… :)
// Staffan
#7: Även för krukväxter som bor inomhus. Kan hjälpa att få till en luftigare jord, något som är viktigt inomhus.