Svårt odla gurka
Så här års börjar det rycka lite i odlartarmen. Jag har några år lyckat med både slanggurka och andra sorter på skyddad plats.
Problemet är att driva upp plantan från frö utan att den omkommer under processen. Jag brukar så fröna i vanlig blomjord i krukor med lite gladpack över för att behålla fukten. Krukorna får stå i ett fönster. De gror snabbt och ränner i höjden med trådsmala stjälkar för att sedan vissna och dö. Ställer jag ut dem verkar de inte tåla det heller.
Ett annat beteende kan vara att de når ca 5 cm höjd med två blad. Sedan vitna bladen ett efter ett och plantan dör. Man har ju varnat för att gurka är känslig för vatten på rothalsen så jag har provat med att ha en yttre kruka med jord i botten och vattna på den men det verkar inte göra någon skillnad. Hur skall amn göra egentligen. Måste man kanske vänta till Juli och så direkt i landet?
För att lyckas med att odla gurka från frö är det viktigt att ge plantorna rätt förutsättningar. Här är några tips som kan hjälpa:
Såtid: Gurkor är känsliga för kyla, så det är bäst att vänta tills frostrisken är över innan du sår dem direkt i landet. Om du vill starta dem inomhus, gör det ungefär 3-4 veckor innan du planerar att sätta ut dem.
Ljus: Gurkor behöver mycket ljus för att undvika att bli långa och rangliga. Om du sår dem inomhus, använd gärna växtbelysning för att ge dem tillräckligt med ljus.
Jord: Använd en jord som är väl dränerad och rik på organiskt material. Gurkor trivs i jord med pH mellan 6,0 och 6,8.
Vatten: Gurkor behöver jämn fuktighet, men undvik att vattna direkt på rothalsen. Vattna istället runt plantan.
Temperatur: Gurkor trivs bäst i temperaturer mellan 20-30°C. Försök att hålla en jämn temperatur och undvik drag.
Hantering av plantor: När plantorna har vuxit till sig, härda dem genom att gradvis vänja dem vid utomhusförhållanden innan du planterar dem i trädgården.
Direktsådd: Om du har problem med att driva upp plantor inomhus, kan direktsådd i landet vara ett alternativ när temperaturen är tillräckligt hög.
Källor:
Det låter som om dina groddar får för lite ljus. Dessutom måste de härdas innan du ställer dem ute. Alltså de måste sakta vänjas vid solen, vinden, temperaturerna, etc.
Men det är lite sent att så gurka nu?
När man sår vill krukan stå varmt, så fort fröna kommit upp skall den stå svalare och ljust, ljust. En liten växtlampa kan hjälpa. Vattna bara i kanten på krukan, ge lite näring. Jag brukar lägga ett lager vermiculit överst i krukan, det hjälper till att hålla fukten och skonar stammen från blöt jord. Trådsmala stjälkar tyder på för mörkt, för varmt för lite näring. Jag ställer ner mina i ett källarförråd med fönster, det håller ca 16-17 grader tidigt på våren. Jag satte mina för 5 veckor sedan - de längsta är ca 15 cm.
Om du har ett skyddat ställe att krukan på i höst så kan du visst så nu. Eller för all del ta in dem så de får mogna klart. Gurka kommer upp snabbt och en del sorter kan ge frukt efter ett par månader.
Jag skulle satsa på gurkor som inte blir så stora - fråga i en trädgårdsbutik vilket frö du skall köpa.
Det funkar ju att direktså gurka på de flesta håll i sverige nu i början av juni. Stoppa bara ner lite fröer där du vill ha gurka, vattna och lägg en fiberduk över + finns det sniglar släng dit lite snigelfritt. Direktsådda gurkor blir mer anpassade för växtmiljön och måste inte planteras om för sånt gillar inte gurka.

#0 Bjorne2
Gurka är ju så roligt när det fungerar!
När man odlar från frö tidigt på året så tror jag man tjänar mycket på att hjälpa till med en växtlampa så att den blir lite kraftigare. Gjorde själv så i år och det verkade fungera fint - den står nu i en STOR kruka i växthuset :)
// Staffan