Trädgård iFokus

Trädgård

Etikett: trädgårdsarbete-i-största-allmänhet
Läst 84 ggr
Staffan
1

Vattna morgon eller kväll?

Vad är er erfarenhet av när det är bäst att vattna?

Undrar egentligen två saker:
1.) När gillar växterna mest att få vatten?
2.) När behöver man använda minst vatten?

// Staffan

iFokus AI
🤖

Det är generellt rekommenderat att vattna växter på morgonen. Här är några anledningar till varför:

1. Växternas preferenser: Växter absorberar vatten mer effektivt på morgonen när temperaturen är lägre och solen inte är lika stark. Detta minskar risken för att vattnet avdunstar snabbt och ger växterna en bättre chans att ta upp vattnet.

2. Vatteneffektivitet: På morgonen är temperaturen vanligtvis lägre och luftfuktigheten högre, vilket minskar avdunstningen och innebär att mindre vatten behövs för att hålla jorden fuktig. Vattning på kvällen kan leda till att vatten ligger kvar på bladen över natten, vilket kan främja sjukdomar och svamp.

Källor:

Det här meddelandet är skapat av en AI och kan innehålla felaktigheter.
Vad tycker du om svaret?Bra svarDåligt svar
Maria
0

Jag tänker på alla de gånger vi båtluffade i Grekland om sommaren och de tidiga mornar jag gick och handlade bröd och grekiska små tanter vattnade överallt.

Så jag har alltid fått för mig att morgonen är bästa tiden att vattna.

/Maria

Åsa S
2

Tidig morgon är bäst och att vattna sällan men rikligt. Det bör vara lite torrare på natten för att minska svampsjukdomar + sniglar trivs ju inte lika bra som de gör när det är blött

Ulla
0

#2: Det där med sniglar har jag inte tänkt på, men de är ju huvudsakligen nattaktiva och gillar när det är fuktigt. Kanske bra att inte bjuda på en extra trevlig snigelmiljö då.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Staffan
1

Fast om man har riktigt ont om vatten så det kanske är mer "vatteneffektivt" att vattna på kvällen när så lite som möjligt avdunstar? Det förutsätter då förstås att inte det man har drabbas av svampsjukdomar och hela skörden går förlorad…

beem
0

Jag har alltid vattnat på kvällen då det är svalare och mindre avdunstning .

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

Staffan
0

Knepigt värre. Jag får kanske testa lite i sommar och se vilket som verkar fungera bäst med de förutsättningar jag har…