Äntligen lite värme!
Idag har det varit en fin dag hos mig att påta i trädgården. Det har jag planterat så här ser ut att må ganska bra, även om det inte hunnit så långt ännu.
Tänk att jag behövt ha en frostvakt i växthuset så här sent på våren, det hör inte till vanligheterna… :)
// Staffan
En riktigt fin dag. Jag har rensat ogräs men det var nästan för varmt i solen.
Det t är nog rekord i maskrosor i år och större än vanligt. Suck
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris
- Redigerat 2025-05-29 22:56 av beem

#1 Har sett många som säger att de är väldigt nyttiga, du kanske kan göra något trevligt med dom? :)
#2: Jag blev bjuden på maskrosvin en gång. Det smakade terpentin.
Maskrosblad skall vara så nyttigt och ett mycket bättre alternativ till vätskedrivande läkemedel. (Som är vanligt mot högt blodtryck) Jag tycker tyvärr att de är för beska.
Själv har jag slitit några dar med att tömma gamla pallkragar, förbereda för nya och fylla dem. Mycket gräva blev det. Men man sover gott sen. 😃
Det var också dags att förbereda de pallkragar som tomaterna snart skall flytta till. Rockdust, vegangödsel, sand, vermiculit, emsersalt, nässelvatten och laddat biokol. Vad tror ni om den menyn?
Och så lite vila på en bänk med ett glas kall kvass. Funderade på om det snart går att bada.😊
- Redigerat 2025-05-30 00:17 av Sindri

#3 Sindri
Det låter som något man skulle kunna servera på en nobelmiddag :)
Undrar vad "vegangödsel" innehåller? Har för mig att jag pratade gödning med en herre på handelsträdgård som sa att tomaterna är så starka att han brukade plantera dom direkt i stallgödsel…
Håller med dig om att arbete i trädgården är den bästa ordination man kan tänka sig för en god natts sömn. Det enda som möjligtvis kan konkurrera om förstaplatsen är en lång dag i skidbacken…:)
// Staffan
Vegangödseln:
https://www.algomin.se/produkt/algomin-grona-fingrar/
Nu när man är så rädd för pyralider är det perfekt att använda.
Har hästen ätit något som sprutats med vinass är det kört för tomaterna.
- Redigerat 2025-05-30 16:09 av Sindri

#5 Sindri
Har stor respekt för dina prioriteringar.
"Vinass" har jag aldrig hört talats om men det finns så oändligt mycket man kan oroa sig för att man måste dra sina gränser. Tror det var tidigt i våras de pratade på radio om hur mycket pfas det fanns i burkarna för konserverade tomater att ett kryddmått innehöll mer än man ska äta på en dag. Det gör de flesta köttfärssås till familjen av… :-/
Har hört att man ska välja sina strider,
men det blir svårare och svårare att göra det….
// Staffan
Vinass gör att det finns något som heter pyralider i gödseln - det gör att plantorna dör, så det finns inte något annat skäl att undvika det. (Jag är inte vegan -eller ens vegetarian.) Har du verkligen missat "Den stora pyralidskandalen"?
https://www.facebook.com/odlaaretom/posts/pyralidskandalen-%C3%A4r-inte-%C3%B6ver-det-s%C3%A4ljs-m%C3%A4ngder-av-produkter-som-mycket-v%C3%A4l-kan-/305390051581539/
Annars tyckte jag just pelleterad hönsgödsel var super för tomaterna, men det är ju trist om de dör efter allt jobb man lagt ner.