Vem/ vilka halshugger du?
Många av våra (köks)växter lär må bra av att halshuggas. T ex sägs det att vi egentligen aldrig behöver köpa nya basilikaplantor, utan att vi lätt kan föröka dom genom att halshugga dom. Så nu har jag påbörjat detta projekt med att halshugga vanlig basilika och thaibasilika 😊
Praktiserar du detta?
/Désirée
- Redigerat 2025-05-25 16:35 av DesK

Jag köper en kruka basilika delar den på fyra och planterar i växthuset
Det blir enorma mängder basilika.
Hör likadant med thabasiliksn
Stolt ägare till tre La permer
#1 Köper du en ny kruka varje vår då eller?
/Désirée
Basilika blir bara fin om man tar sticklingar och rotar.
Jag tar bort ganska många blad på sticklingen så att den kan koncentrera sig på att bilda nya rötter. Bladen fryser jag in för senare behov om jag inte behöver dem direkt.
Vintern med vårt torra inomhusklimat är alltid svårt för basilika, tror jag lyckades ett år och då med en småbladig basilika.

¤3 Ja det gör jag
Rosmarinen övervintrar ag ibland
Stolt ägare till tre La permer
#4: Tar du in rosmarinen eller lyckas den övervintra utomhus?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Jag köpte en rosmarin i förra veckan. Den har jag nu planterat i en rabatt nära huset. Jag kanske skulle ha låtit den stå kvar i krukan för att lätt kunna ta in den till hösten.
_
_
Låt den stå kvar där över sommaren, men ta upp den och sätt den i en kruka, innan det blir frost i höst.
/Désirée
Det kommer jag att göra. Jag håller den temperaturen i min verkstad på vintern. Där borde den kunna stå om jag bara gör plats för den.
_
_
Jag har ett litet rum med fönster i källaren och det är svalt på vintern, men rosmarinen lyckas ändå alltid torka ut. Jag har tyvärr fått ge upp det. I höstas köpte jag en specialkruka i frigolit som skulle skydda växter mot frost. Jag grävde ner krukan i en pallkrage, täckte den med massor med löv, men rosmarinen överlevde inte ändå.
Så länge det är plusgrader överlever rosmarinen och om du har tur så blommar den framåt vårvintern 😊
/Désirée
Ja, det borde fungera i mitt källarfönster, men gör det inte.
Ja, ljus behöver den, och källarfönstret ger väl inte tillräckligt.