Dränkbar pump någon?
Jag undrar om någon har en sådan? Pratade med en kille en gång som rekommenderade det istället för att hiva upp vattenkannor ur regntunnorna.
Tar gärna emot tips på märken, inköpsställen och priser. Den behöver vara lätt att flytta då vi har 4 regntunnor på olika ställen på tomten.
En dränkbar pump kan vara ett praktiskt alternativ för att flytta vatten från regntunnor. Här är några märken och modeller som ofta rekommenderas:
Gardena Classic 7000/C - En populär dränkbar pump som är lätt att hantera och flytta. Den har en kapacitet på 7000 liter per timme och är lämplig för rent och lätt förorenat vatten. Pris ligger vanligtvis runt 1000-1500 SEK.
Einhell GC-DP 7835 - Denna pump är kraftfull och kan hantera upp till 7800 liter per timme. Den är också lätt att flytta och har en robust konstruktion. Priset brukar vara cirka 800-1200 SEK.
Kärcher SP 3 Dirt - En dränkbar pump som klarar av att pumpa både rent och smutsigt vatten. Den har en kapacitet på 7000 liter per timme och är lätt att transportera. Priset ligger runt 1000-1300 SEK.
Inköpsställen inkluderar byggvaruhus som Bauhaus, Clas Ohlson, och onlinebutiker som Amazon och Byggmax.
Det är viktigt att jämföra specifikationer och priser för att hitta den pump som bäst passar dina behov.
Källor:

Ja, det kanske är någonting man skulle överväga. Är ju bra om man kan tillvarata regnvattnet på ett så bra sätt som möjligt. Har ingen erfarenhet av dränkbara vattenpumpar men hittade den här från Gardena (som är en tillverkare jag har ganska bra erfarenhet av:
https://www.skanskabyggvaror.se/vaxthus/tillbehor-vaxthus/pump-for-regnvattentunna-4000-1-417478
Egentligen skulle jag vilja ta hand om mer regnvatten än jag kan göra i mina nuvarande regntunnor. Ibland kommer det inget regna på många veckor här och när det sen väl regnar kommer det massor.
// Staffan
Ja, just den där tittade jag på häromdagen. Tyckte inte den var så dyr heller.
Vi skall köpa ett par tunnor till och koppla ihop på två ställen, det känns så kymigt att låta vattnet rinna bort, det kan ju bli en sommar som 2018. Själv skulle jag vilja ha en jättetank, men maken tycker det är för fult. (Suck)
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=IrBqzPluWlU&ab_channel=H%C3%A5llbartvillalivmedHanna

Ja, stora tankar är ju inte så snygga, det kan jag hålla med din make om. Det kräver nästan att man kan gömma den på något sätt, eller åtminstone placera den där man slipper se den. Han har inte lust att ta spaden och gräva ett två kubikmeters hål till gömställe? :)
// Staffan
#3: Skulle inte tro det….😁
Han har ställt ut robotgräsklipparen
-Jahapp, nu var den här sommarens trädgårdsjobb avklarat.
Nä, nu var jag dum, Han hjälper mig med lite annat. Framförallt äter av allt gott jag odlar.
Nä, nu var jag dum igen, han gräver lite, drar upp maskrosor. bygger burar till pallkragarna, tar ner trän, beskär fruktträd mm.
Jag skulle kunna tänka mig att ha en tank, men vi har inget bra ställe till den egentligen. Annars kunde man ju ha en berså runt den. Eller bara klätterväxter som vindruvor t ex.
- Redigerat 2025-05-22 17:54 av Sindri

#4 Tycker det låter som att du har rätt bra hjälp trots allt… :)
Ja, men han föredrar solstolen….😁
Och alla projekt är mina.
- Redigerat 2025-05-22 22:54 av Sindri