Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettsvampodling
Läst 40 ggr
Staffan
2025-05-19 13:05
1

Vårmusseron?

musseron1.jpg

På en del av tomten har jag fått massor med vita svampar som kanske skulle kunna vara vårmusseron. De brukar alltid återkomma den här tiden på året i en "häxring" som blir större för varje år.

Jag har aldrig brytt mig om dom tidigare men nu tänkte jag att jag ska försöka gå till botten med vad det är för någonting…

Inte minst då "farbror grön" beskriver den så här:

"Årets första vårmusseron är hittad. Det här är en av de godaste svamparna man kan tänka sig! Jag sprang på 0.3 kg och som det såg ut vid en första titt, utan några maskangrepp. För många år sedan hörde jag talas om denna delikata svamp. När en kollega berättade om ett ställe nära mitt jobb blev jag nyfiken och började hålla utkik. Så en dag för tre år sedan hittade jag tillslut ett område med vita fasta svampar. Jag plockade dem med nyfikenhet och osäkerhet. Eftersom svampen kan förväxlas med den giftiga bolmörts-skivlingen behövdes noggranna studier av bilder och beskrivningar. När jag var helt säker, stekte jag dem i smör. Efter första smakbiten var jag överförtjust. Vilken smak – kraftig umamismak. Vilken konsistens – väldigt fast. Vilken underbar svamp. Sedan den dagen letar jag varje vår efter dessa underbara vårmusseroner."

https://farbrorgron.se/smorstekt-varmusseron-pa-levain/?srsltid=AfmBOorrfK4xmJjRG-7myoD4q0eMLUX9bJm1fxj4En9M7TQGCyFnqVtA

Det råkar inte finnas någon svampexpert här på sidan? :)

// Staffan

Årets första vårmusseron är hittad. Det här är en av de godaste svamparna man kan tänka sig! Jag sprang på 0.3 kg och som det såg ut vid en första titt, utan några maskangrepp. För många år sedan hörde jag talas om denna delikata svamp. När en kollega berättade om ett ställe nära mitt […]
  • Redigerat 2025-05-19 13:21 av Staffan
iFokus AI
iFokus AI
2025-05-19 13:06
🤖

Vårmusseron (Calocybe gambosa) är en populär matsvamp som ofta växer i häxringar, särskilt på gräsmark och i parker. Den kännetecknas av sin vita till krämfärgade hatt, tätt sittande skivor och en kraftig, mjölig doft. Det är viktigt att vara säker på att det verkligen är vårmusseron du har hittat, eftersom den kan förväxlas med giftiga svampar som bolmörts-skivling (Inocybe erubescens).

För att identifiera vårmusseron kan du titta på följande egenskaper:

• Hatt: 5-10 cm bred, vit till krämfärgad, ibland med en något gulaktig ton. Hatten är välvd och kan bli mer utbredd med åldern.
  • Skivor: Tätt sittande, vita till krämfärgade.
  • Fot: 3-7 cm lång, vit och fast.
  • Lukt: Stark mjölig doft.

Om du är osäker på svampens identitet, rekommenderas att du konsulterar en svampkunnig person eller använder en svampbok med detaljerade bilder och beskrivningar.

Källa:

Det här meddelandet är skapat av en AI och kan innehålla felaktigheter.
Vad tycker du om svaret?Bra svarDåligt svar
Staffan
2025-05-19 13:07
1

musseron2.jpg

Skickar med en större bild också… :)

Sindri
2025-05-19 14:13
0

Har du bildgooglat? Bryt isär och lukta och undersök också.

Staffan
2025-05-19 14:16
0

Jadå, jag har tittat på bilder och luktat och undersökt. Tyvärr finns det ju en giftig förväxlingssvamp som är lik vårmusseronen så jag vågar inte testa. Olika exemplar av svampar kan ju variera ganska kraftigt i utseende.

Sindri
2025-05-19 14:19
0

Oj, så synd. Men med svamp skall man aldrig chansa.