Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettrabatter
Läst 232 ggr
Maria
3

Årets kryp

Kunde tyvärr inte länka men Tvestjärt är utsedd till årets kryp.

Jag gillar tvestjärtar🙂

/Maria

Niklas
0

Vem utser årets kryp? 🙂

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Staffan
2

tvestjart.jpg

#0 Maria

Du är nog den första jag hör säga det: "Jag gillar tvestjärtar"
Har själv alltid tyckt tvestjärtarna är lite läskiga. Vet egentligen inte varför men troligtvis är det en kombination av att det ser ut som att ett nyp skulle kunna göra ont och att de alltid dyker upp som en överraskning när man lyfter på något… :)

// Staffan

Ulla
0

Det skulle vara kul att höra motiveringen för valet.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Maria
0

#1 Inte en susning.

#2 Läste någonstans att honan tar hand om de små i början som en slags familj. Lite fascinerande.

#3 Jag vet inte. Kanför att det är ett nyttodjur?

/Maria

Sindri
0

Ja, jag tror de äter andra insekter, men vet inte om det är såna insekter vi vill bli av med eller behålla….

Man måste alltid kolla badkläder och tvätt som hängt ute på tork. Nej, de ser inte trevliga ut.

Emo
0

Har någon av er sett en albino-tvestjärt? Jag har sett två.
Den första jag såg var i Laröd på 50-talet.
Senare har jag sett en här i Röke. Jag tror att det var sent på förra århundradet (eller kanske i början av detta).

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Maria
0

#6 Så speciellt 🙂

/Maria

Maleficum
2

"För femte året i rad korar Rikare trädgård Årets trädgårdskryp – en utmärkelse som går till en av de spännande arter som lever i vår närhet och som förtjänar lite extra uppmärksamhet. "
https://rikaretradgard.se/arets-tradgardskryp-2025-den-missforstadda-tvestjarten/

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

För femte året i rad korar Rikare trädgård Årets trädgårdskryp – en utmärkelse som går till en av de spännande arter som lever i vår närhet och som förtjänar lite extra uppmärksamhet. Årets vinnare är de underskattade, ofarliga och missförstådda tvestjärtarna. Få andra småkryp visar en sådan omtanke om familjen och är dessutom hjälpredor i trädgården.
Maleficum
1

Jag försökte fixa ett tvestjärts bo vid min kaprifol efter att jag läst att de äter bladlöss (har tyvärr massa bladlössproblem) men får nog läsa på lite mer hur jag ska uppmuntra dem att bosätta sig hos mig (ska även försöka fixa nyckelpigeholk).

Maria
0

#8 Tack för att du länkade.🙂

Där står om det fascinerande familjelivet.

/Maria

• Redigerat 2025-05-19 17:49 av Maria
Ulla
0

#8: Tack för länken!

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Maleficum
1

#10: Ja, de har verkligen fascinerande familjeliv och är häftiga små kryp.

Ska försöka fixa lite "boplatser" vid min nya ros (upptäckt den tyvärr också fått löss) och hoppas det vill flytta in några hjälpare!

Draken
0

Tycker tvestjärten är läskig och mycket obehaglig, kanske för att jag blev biten för några år sedan när jag städade balkongen och lyfte några plankor. Det gjorde ont vill jag lova , blödde gjorde det också 🥴

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Maria
0

#13 Oj då.
Jag har fått många bett genom åren men det har aldrig gjort särskilt ont. Inte har det kommit blod heller.

/Maria

Draken
0

#14: Det var en ganska stor rackare. Och jag är oerhört känslig mot insektsbett överhuvudtaget

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Maria
0

#15 Aj då.

/Maria

[solljust]
2

Årets insekt förlåt att jag skrattar men det finns tydligen en dag för allt är det inte kanelbullen så är det insekter det är både roligt och härligt 🤣😎

Jag personligen har inget emot tvestjärtar fast jag nog borde hyrde en stuga i Danmark för några år sedan och där var det invasion var dom inte i sängen så var dom i möblerna kylskåpet skåpen ja överallt det var hysteriskt.

Klagade gjorde jag hos dom som hyrde ut och städade till förbannelse tvättade rent slet som en hund men gissa vilka som var kvar 🤣dom hade inga planer på att flytta på sig så jag fick dela stugan och fira min semester med ett sjuhelsikesgäng massa tvestjärtar 🤣

Däremot vet jag inte att jag blev biten av dom fast dom fanns i sängen men å andra sidan jag blir biten hela tiden av kryp så jag tänkte nog inte helt enkelt på det och jag borde ha problem med dom där efter den resan men nej jag tycker om dom och dom som med alla andra kryp dom har sin uppgift dom hör till Moder Jord så resonerar jag och alla får vi plats det fick både jag och en hoper tvestjärtar 😎

Staffan
1

#17 Vargnatt

"men nej jag tycker om dom och dom som med alla andra kryp dom har sin uppgift dom hör till Moder Jord så resonerar jag och alla får vi plats det fick både jag och en hoper tvestjärtar"

Jag gillar din inställning här och det skulle inte förvåna mig om du resonerar på samma sätt beträffande mygg och fästingar… :)

// Staffan

[solljust]
0

#18: Det stämmer oavsett kryp oavsett stort eller smått liv så får vi alla plats och tänk så många nyttodjur vi har som gör fantastiska insatser för moder jord 😎

Hjälper smått ut bara häromdagen en humla och den hade klarat sig såg jag sen för efter en stund flög den iväg från gräsmattan dock är jag getingrädd efter ett elakt stick som barn det där har jag aldrig kommit över men även dom tycker jag om och dom behövs fast jag springer undan i full galopp om dom kommer nära 😄

Har två ställen i trädgården där det bara får vara vilt ingen påverkan från gräsklippare där ska det vara som naturen vill så kryp bin humlor med flera kan husera och göra som dom vill utan min påverkan det som fattas är ett insekts hotell letar en modell större så det är på gång det med men jag hittar inte riktigt det jag söker så jag funderar på att snickra ihop ett eget 🐝

Staffan
0

Har samma relation som du till insekter och djur. Det inkluderar för övrigt även växter, något som emellanåt göra trädgårdsarbetet ganska tungt och tidskrävande. Om man vill ordna fint och odla sånt som går att äta är det ju (tyvärr) nödvändigt att rensa ogräs. När man tex flyttar stenar och vänder jorden i landet är det nästan omöjligt att göra det utan att sabba för myror, maskar och andra. Om man vill släppa fram ljus till en blomsterrabatt måste man ibland ta bort ett träd.

Man ställs hela tiden inför svåra och jobbiga val.

// Staffan

[solljust]
3

#20: Så sant man ställs hela tiden inför svåra och jobbiga val och jag skulle själv kunna tänka mig att ha hela gården helt vild låta allt bara vara helt vildvuxet men det skulle inte uppskattas av varken kommunen eller grannar det skulle bli ett jäkla hallå 🤣

Så jag löste det med två ställen som får vara helt fria både för ogräs och för alla små och stora djur och jag har en avstyckad obebyggd tomt här bakom huset som jag brukar klippa och har gjort i alla år och den har jag tänkt ska få växa fritt den dagen jag är helt själv på gården men det har funnits andra viljor att ta hänsyn till.

När det kommer till att skydda kryp jag kan köra i serpentiner med gräsklipparen för att undvika att skada getingar bin och humlor om jag ser dom men jag kan inte påverka allt och jag kliver säkert dagligen på många så det enda jag kan göra är att ser jag dom undviker jag och låter dom vara ifred sen kan jag gå tillbaka och klippa gräset när dom lämnat och det är fritt fram.

Jag är Shaman och allt på Moder Jord och den andliga sidan har en stor betydelse vi är alla som små pusselbitar för varandra vi är en livsväv allt flätas samman så perfekt och allt och alla hör vi ihop.

Tar jag något från Moder Jord så kan jag ge tillbaka det med något annat jag kan plantera en blomma ett träd eller så kan jag ge något till människor i nöd.

Kör jag över en geting eller någon annan av misstag och ser att den inte klarade sig under gräsklipparen så blir mitt tänk jag gjorde det inte med flit och istället kan jag ge tillbaka till getingens samhälle genom att odla eller så något och jag kan gräva ner en kristall som tacksamhet till vad just den getingen gjort för oss och för vår överlevnad med mat och allt vad getingarna innebär för vår överlevnad.

Ingen av oss kan leva perfekt vi kommer alltid att kliva på små djur som vi inte ser men vill vi och känner för kan vi vörda deras liv med att ge tillbaka gåvor till Moder Jord och det är något vi kan göra på så många olika personliga sätt 😎

Magi-cat
1

Tvestjärtar gör stor nytta i trädgården. 🙂💚🍀 Allt hör ihop.

https://www.land.se/tradgard/bygg-ett-tvestjartsbo?

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

I brevlådan gör tvestjärten ingen nytta. I trädgården är den din bästa vän. Så här bygger du ett bo så att den kan jaga bladlöss i dina finaste växter.
[solljust]
1

#22: Tvestjärtsbo det var något nytt kan inte läsa artikeln är inte medlem men kan det handla om upp och nedvända krukor tro som man placerar exempelvis på ett staket ? googlade lite snabbt och hittade bilder på det så det där ska jag undersöka vidare och nappa på och så ser det så trevligt ut med terrakottakrukor varmt och härligt.

Tänker på mina vilda plättar där kanske det skulle vara bra i träd ska kika närmare på det för det var ett bra tips dom är så nyttiga och kan man hjälpa dom än mer gör jag så gärna det 😎

Staffan
0

Från artikeln i #22:

"Och skulle du få se en tvestjärt med vingarna ute är du en lyckans ost. De kan flyga men gör det sällan. Deras vingar är konstfullt invikta under korta täckvingar som den mest komplicerade origami. Tvestjärtar som landat använder sin fiffiga tång för att vika ihop vingarna i 40 moment innan de får plats under täckvingarna."

Hade ingen aning om att de kunde flyga överhuvudtaget… :)

// Staffan

Maria
0

Men himmel
Jag hade heller inte rn susning om att de kunde flyga😯

/Maria