Något förslag?

I den här lilla rabatten odlade jag från början smultron. Det var fina i något är men sen tog annan över. Några år var sen gula penningblad helt dominerande på platsen. Nu är det mycket gräs (och ogräs) så jag tänkte renovera rabatten helt och gräva ur den och fylla med ny jord.
Frågan är bara vad jag ska plantera där sen? Får gärna vara något som tar för och fyller ut området, och gärna något som blommar fint. Ett stort plus också om det kommer tillbaka nästa år.
Förslag emottages tacksamt! :)
// Staffan
Hosta 😀
/Maria
Ett bra ställe annars att odla sånt som gärna sprider sig i rabatter och tar över. Som grönmynta, pepparmynta, eller oregano. Om du klipper gräset runtomkring så håller det sig i stenröset. Inte så mycket vackra blommor dock.
Kärleksört med ätbara krispiga blad, blir en liten buske. Min blev inflyttad i växthuset förra sommaren för jag skulle göra om rabatten. Nu har den inte hunnit komma ut så den får bli kvar till hösten.
Äppelmynta trevlig att torka och ha i matlagningen, blir en buske men mycket mindre än kärleksörten. Sprider sig lätt.
Båda växterna kan ha stjälkarna kvar över vintern men behöver klippas ner på våren. Kärleksörtens stjälkar brukar gå att bryta av vid marken men myntans behöver klippas ner.
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
- Redigerat 2025-05-19 18:55 av Torparmor

Tack för tipsen!
Ja, man kanske skulle odla någonting där som man också kan ha nytta av i köket. Visst finns det timjan som blommar fint? Vill helst inte ha något som blir stort/högt, det syns inte riktigt på bilden men rabatten är redan 20-50 centimeter upp från marken mellan stenarna
// Staffan
Jag använder timjan som marktäckare i vissa rabatter. De blommar fint och lockar till sig pollinerare.

#5 Har blommorna alltid samma färg eller finns det olika varianter?
Jag har honungsfacelia lila blommor både för gröngödsling och biväxt, men den bli 75 cm hög
Borstnejlika fungerar också bra som biväxt, den finns i fler färger och höjder, min heter Pinocio och blir 30 cm hög.
En växt som frösår sig lätt och som är vacker med sina små vackra blommor och tallriksformade blad är Vinterportulak Claytonia Perfoliata, jag använder den från tidi vår i sallader
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
Det skulle vara vackert med Succulenter också.
/Maria
Jag satte honungsfacelia i kanten på ett land och tänkte det skulle vara bra för pollinering, men den trivs för bra och har nästan blivit som ett ogräs. Den fröar av sig väldigt.
Krasse skulle vara snyggt där, det sprider sig bra också.

En herre på handelsträdgården övertalade mig att testa en trädgårdsnäva och jag följde hans råd. Hittills har det inte hänt mycket men de kanske blir finare nästa sommar.
Börjar misstänka att jag borde lyssnat på er istället… :-/
// Staffan
Nävor är söta. Det kommer nog ta sig🙂
/Maria

#12 Maria
Det ser lovande ut så här långt; de blommar hejvilt sedan en månad tillbaka. Blir spännande att se hur det beter sig nästa år… :)
// Staffan
Vackert! Jag saknar stenbumlingar på min tomt.

#14 Vi kanske kan hjälpa varandra? Jag bidrar med stenbumlingar om du bidrar med plats att dumpa dom på? Om det är något vi har i överflöd här så är det sten. Det är nästan omöjligt att gräva en grop för att plantera ett fruktträd, det är sten överallt…
Det får bli lite förhandling med maken först - han gillar ju gräsmatta. Men han vill göra robotens bana lite rakare så jag kan nog få lite land.
Apropå anlägga trädgård under tuffa förhållanden, har du sett denna?
Där hämtar han singel med båt och handkraft - fyra hinkar i taget.
https://www.svtplay.se/video/jgWq7gE/dar-ingen-skulle-tro-att-nagon-kunde-bo/4-gjerdoyhamn?video=visa

#16: Låter som ett intressant program som jag ska kika på. Har inte 40 minuter över just nu men jag kommer tillbaka… :)
När vi flyttar till hus med egen trädgård, kommer jag se till att jag har stenbumlingar på tomten, där jag kan fixa en "naturlig" miljö för insekter och eventuella groddjur 😁

#18 Tror jag skrev ett inlägg om det i våras men jag har funderat på att anlägga en liten damm för just groddjuren. Nackdelen med det är att det känns som att man bjuder in mygglarverna också…
Men det är ju mums för groddjuren….😄
#19: Jo den risken finns ju, men som Sindri skriver, de blir nog uppätna 😉
Jag hoppas även pä mygglarver, eftersom jag har flera akvarium 😊

#20 Förvisso, men det är en klen tröst när mängden mygg blir så stor att man drar sig för att vistas utomhus… :)
#21 Isåfall är det bara att köra, frågan är kanske mest om det blir en massa underhållsarbete för att hålla dammen fin?

De här trädgårdsnävorna fortsätter blomma tokmycket. Imponerande med tanke på att det nu är mitten på september.
// Staffan