Ormbunkar på gång

Jag har tre olika grupper med ormbunkar i min trädgård som jag tycker så mycket om. De tar i princip hand om sig själva och bidrar markant till att göra miljön mer lummig. Vet inte vad det här är för sort men de blir stora och härligt gröna och håller ställningarna till långt in på hösten.
Överväg ormbunkar om de vill ha mer grönt… :)
// Staffan

Titta vad fin! :)
Om bilden är tagen nu så syns det att det varit varmare hos dig än vad vi haft det hos oss (min bild är från igår).
// Staffan
#2 Jag tog bilden precis innan inlägget 🙂
/Maria
Ja dina är fortfarande lite rullade i toppen.
/Maria

Hittade en bild från för två somrar sedan när den hade kommit lite längre :)
(med två killar som leker vattenkrig i bakgrunden)
// Staffan
#5 Tänk vad det kan skifta.
/Maria

Titta hur långt de kommit nu… :)
// Staffan

Den här hade valt en dålig plats att växa på precis intill mina vinbärsbuskar så jag flyttade den till ett eget nytt ställe för ett par år sedan. Tycker den ser ut att trivas rätt bra… :)
// Staffan
- Redigerat 2025-06-09 22:49 av Staffan
#8 De verkar klara flyttning väldigt bra.
/Maria

#9 Ja, det verkar klara det, det är min erfarenhet också… :)
Får dina ormbunkar frön på baksidan av bladen på sensommaren?
I så fall är det strutbräken, i annat fall spjutbräken.
Vi har de förstnämnda och de ger verkligen fin grönska och sköter sig själva. Tåliga är de också, växer i både sol och skugga. När vi dränerade runt huset grävde vi upp dem och ställde dem i flera månader på ett annat ställe, sedan var det bara att flytta tillbaka. De går också lätt att dela och plantera på fler ställen.
Jag tar gärna med ett par blad i en blombukett, det är snyggt. Nackdelen är fröna som släpper och skräpar ner, men det kan jag ta.

De har frön på undersidan men jag skulle ogärna kalla de "bräken"; är verkligen alla ormbunkar någon slags "bräken"?
Nej, inte alla, men många. De riktigt små heter stensöta. Vi har också strutbräken, men vi säger ormbunkar här, det är släktet som heter så.

#13 Sindri
Stensöta är jag bekant med, det är ju den man kan äta, eller hur? Vet inte varför jag ogillar namnet "bräken" men det har säkert med bokstäverna och hur det låter att göra. Jag kommer fortsätta kalla dom ormbunkar och försöka glömma att det här samtalet ägt rum… :)
// Staffan
#14: 😊
Ja, stensöta kan man äta roten av - smakar lite lakrits vill jag minnas.

Två månader senare och de här fortsätter vara fina. Tycker de är så bra på att bidra till att göra trädgården mer "lummig"… :)
// Staffan
- Redigerat 2025-08-14 10:13 av Staffan
Ormbunkar är tåliga också. När vi flyttade in i huset började vi med att dränera och isolera grunden. Väck med alla ormbunkar alltså. Vi ställde dem på olika ställen i trädgården och där fick det stå några månader, sedan flyttade vi tillbaka en del och de klarade galant av att rota sig igen.

Jag har hittills bara flyttat på en och den klarade sig också bra. Har ett par platser till som jag överväger att fylla ut med lite ormbunkar.