I Drakens "trädgård"
Har ingen trädgård egentligen, men jag har en stor blomlåda och flera större och mindre krukor som jag brukar plantera.
Det blev inga frön satta i år, då dottern (som brukar sköta det) har väldigt mycket i skolan. Men vi har bestämt att köpa färdiga plantor. Däremot så skall jag köpa vallmofrön och sätta dem.
Blomlådan är full i ogräs just nu. Skall försöka fixa den nu under veckan.
Min lilla smultronbädd har tagit sig sedan jag flyttade den i höstas.
En liten "inkräktare" bland smultronplantorna.
Tror det kan vara Styvmorsviol ?
#3 Vilken liten söting 😃
/Maria
#4: Ja den är ju det. Tror den kommer få vara kvar, om den inte får femhundrasjuttioelva kompisar 😉

Hoppas att du lyckas med Vallmon, jag kommer också göra ett försök men känner mig inte alls säker på att jag kommer lyckas… :)
// Staffan
#6: nu har jag satt massor av vallmofrön. Nu är det bara stt vänta och se ☺️

#7 Härligt! Jag håller tummarna! :)
Jag och äldsta dottern fick för oss att vi skulle sätta frön i år, så vi gjorde det😁
Jag satte vallmo och jättevallmo. Borstnejlika och Lejongap.

Bra jobbat! Hur stora blir jättevallmo?
Vi gjorde också i ordning blomlådan och fyllde på med ny jord
Det blev frön över. Så vi blandade ihop alla och spred dem på två ställen i blomlådan. Mina spreds vid smultronbädden och dotterns i andra änden.
Vi har avgränsat med solcellslampor i mitten där vi tänkte sätta färdiga plantor ☺️
- Redigerat 2025-05-20 14:50 av Draken
#10: Jättevallmo blir ungefär som ringblomman har jag för mig. Kanske något större.

#13 Draken
Har lite dålig koll på hur stora ringblommor blir också (är bara glad amatör) så jag gjorde en sökning och fick det här svaret: "Jättevallmo, eller orientalisk vallmo som den också kallas, kan bli mellan 75 och 100 cm hög. Vissa sorter kan dock bli upp till 110 cm."
Hoppas den trivs hos dig!
#14: Ja jag hoppas att de tar sig och kommer upp. Både jättevallmon och den andra vallmon jag har satt 😊
Det börjar ta sig i blomlådan. men jag har ingen aning om vad som kommer upp, vi spred ut massa olika fröer, tänkte att det skulle bli bra för våra insekter 😁
Min smultronbädd har verkligen vuxit sig stor sedan jag flyttade den ifjol höst.

#16 Spännande! Bild #3 kanske kan vara vallmo? :)
#17 Smultron är grymt på att ta för sig med sina revor… :)
#18: Nej jag tror inte det. har inte haft vallmo här tidigare. Däremot så har dessa blommor återkommit varje år de senaste 4 åren 🙂
#0: Vilken härlig blomlåda! 🌻

#19: Vet du vad det är för bommor?
#21: Tror det är styvmorsviol 🙂
Det tar sig i blomlådan 😁
Trodde jag hade rensat bort alla ringblommor i höstas, men tji fick jag 😉
Detta kan vara vallmo. Hoppas, Hoppas 😁🤩
Tror det kommer bli mycket smultron i år …….vattnar blomlådan med akvarievatten när jag gör vattenbyten i akvariumen. Bästa näringen vad jag har erfarit 😉

#25: Jag håller tummarna! :)
#28: Jag med 😁
Blev så lycklig när jag kollade blomlådan idag.
Växten jag trodde var vallmo ÄR vallmo 😃😄😁🤩

#30 Draken
Woa! Vad roligt! Grattis! :D
Blir så avundsjuk, har inte lyckats få fram någon här hos mig ännu.
// Staffan
#31: Längtar tills de slår ut 😃
Hundarna chillar under äppelträdens medans jag påtar runt i blomlådan och städar altanen.
Dessa har slagit ut av det vi satte i blomlådan
Min jättevallmo har slagit ut 😀😁
Spred ut mixpåsar i blomlådan, och det blev en väldig variation. Vet inte vad detta är för något, men fina är de 😉

Härliga bilder! :)