Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterperennerkryddor
Läst 70 ggr
DesK
1

Ramslök

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Igår var jag upp till Kinnekulle för att plocka ramslök och vi fick en skaplig skörd och det syntes inte att vi hade plockat.
Varje vår ser jag en del annonser om att köpa ramslöksplantor, så det går tydligen att odla ramslök i våra trädgårdar. På Kinnekulle sprider den sig nästan som ogräs.
Finns här någon som odlar ramslök och lyckas bra med det?
Obs! Det är inte tillåtet att plocka några växter i naturreservaten, men utanför dessa är det okej att plocka, men inte gräva upp några plantor.
Några bilder från igår 😊

/Désirée

Maria
1

Åh. Ramslök är gott.

/Maria

Sindri
1

Jag har ju skrivit tidigare om mina försök att odla ramslök under "så naturliga betingelser som möjligt", d v s lite halvskugga under lövträd. (syren och äppelträd) Det gick inte alls, av 10 dyrköpta lökar var det bara kvar några stycken efter flera år istället för att föröka sig till det mångdubbla.
I höstas fick jag plantor av en vänlig själ och dessa satte jag i pallkrage och de verkar trivas alldeles utmärkt.

Staffan
1

#0 Woa, ser ut att finnas hur mycket som helst! :)

Hur smakar ramslök? Påminner det om någon annan lök?
Har sannolikt ätit det vid något tillfälle men kommer inte ihåg… :)

// Staffan

Maria
1

#3 Svag vitlökssmak om jag minns rätt.

/Maria

Staffan
1

#4 Det låter ju rätt tilltalande. Ska försöka ta nästa chans jag får att provsmaka. Får vara försiktig bara så man inte äter liljekonvaljer istället… :)

DesK
1

#3 Ramslök smakar som en blandning av vitlök och gräslök, dvs en ”grönare” och mildare vitlökssmak 😊

/Désirée

Staffan
1

#6 Låter som något jag borde försöka mig på. Jag ÄLSKAR gräslök! :)