Sveriges äldsta ek

Kvilleken, eller Rumskullaeken som den också kallas, är sannolikt Sveriges äldsta ek. Med sina 14 meter i omkrets är den definitivt iaf Sveriges grövsta.
Länk till klippet på SVT.se:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/har-slar-den-tusenariga-eken-ut-igen-bara-en-gren-lever
Imponerande träd, ekar är mäktiga! :)
// Staffan
Ja, och det finns många gamla ekar runtom i södra Sverige. De är mäktiga.
Och under dem alla har Gustav Vasa vilat…..😉
Tänk så mycket ek som skövlades i Bohuslän 😔
/Maria
#2: Menar du till båtbygge, eller är det under modernare tid?
#0 Kul att se klippet!
Om jag får lägga in en tråd från Smultronställen, så har vi en tråd där också. 🙂🌳
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Åh, vilka minnen det här klippet väckte! Jag och min dåvarande pojkvän besökte eken för nästan 60 år sedan. Jag lyckades hitta ett bleknat foto från besöket. Så kul att se. Kan berätta att vi sedan gifte oss och fortfarande hänger ihop.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
- Redigerat 2025-05-08 22:57 av Ulla
#2 Till båtbygge bl.a.
Numera finns knappt någon ek att skövla😉
/Maria
#2 Visst är det glest med stora ekar numera. Här i Ödsmål har vi en ganska maffig vid vår hembygdsgård Humlebråten. Inte riktigt i Rumskullaklass, men nästan 4,5 meter i omkrets. Vid Långelada prästgård på Orust finns en ännu större ek, över fem meter i omkrets. Annars kan jag rekommendera en tur till Västra Tunhem utanför Trollhättan om ni vill se stora ekar i Västsverige.
Rådjursboken av Rådjurstoken: https://butik.naturcentrum.se/produkt/i-daphnes-marker/
#5 Fin bild och berättelse!
Tänk om eken kunde berätta! 🌳
Heja den gamla eken: du kämpar på bra! 🌳

Vad roligt! Tack för att du delade bilden med oss andra och för att ni delade den stunden med Rumskullaeken… ;)
Då, 1968, var den fortfarande grön och fin. Imponerande stor. Tänk att den kämpar på fortfarande.
_
_
#7 Eken vid Humlebråten var gigantisk redan när jag var barn😉
/Maria
Det är nog inte så lätt att få plats med en fullvuxen ek i en vanlig trädgård. Ett par bekanta fick i somras ta bort sina ekar som vuxit sig för stora. Undrar hur fort de växer?
_
_
#13 De växer ganska långsamt. 10 meter på 30 år, sägs det.
Vi planterade ekollon för 30 år sedan, några spirade upp och växte till sig. De är inte några 10m utan mycket lägre än 10 m. 🙂 Det beror väl på jordmån och sådant förstås.
Litet aktuellt om eken i veckansLandet runt
_
_