Sniglar
Hur gör ni med sniglar i er trädgård? Själv gör jag för det mesta ingenting förutom att flyttar dom bort från mina odlingar där jag inte vill att dom ska vara. Även fast jag avskyr mördarsniglarna så tar det emot att ha ihjäl dom tycker jag.
// Staffan
Vi kämpade i många år med mördarsniglar. Förra året hittade vi bara en handfull och i år hittills endast en. Vi har åkrar och skog runt omkring.
Bedömningen bland grannar var att sniglarna spred sig från kyrkogården och längsmed vägdikena. Kunde nog stämma för när vi la igen några diken mot skogen och höll efter våra vägdiken två ggr per dag så minskade de i antal för att till slut inte hittas mer.
Möjligen kanske våra grävlingar har bidragit vad vet jag
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
Ojojoj. Sniglar är ett elände. Du har antagligen inte drabbats ordentligt av den "spanska" skogssnigeln. (Som kommer från Frankrike)
Här är det giljotin som gäller. Det blir flera hundra på en sommar.
Snigel är ju igelkottens mat. sä här får de leva för mig. Det var värre för några år sedan när vi hade massor med mördarsniglar, men på något vis syns de inte nuförtiden.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

#2 Nej, den tror jag inte vi haft. Men även mördarsniglarna har ju en tendens att bli väldigt många om vädret inbjuder till det… :-/
#3 Åh, igelkottar skulle man ha på tomten. Kan tyvärr inte påminna mig att jag någonsin sett sådana där.
Vi hade en igelkott i många år. Vet inte var den bodde, men vi hade flera lövhögar att välja på. I maj kom den ut och gick sitt varv runt trädgården, sen var den borta över sommaren för att komma tillbaka och äta upp sig på sniglar på hösten innan den gick i ide. Saknar den så mycket.
Förra sommaren skaffade jag snigelbarer där sniglarna skall äta sig mätta på något som får dem att torka ut och dö. Dags att ställa ut dem igen tror jag.
Det går faktiskt inte att lämna dem ifred här, då skulle jag lika gärna kunna sluta odla.

Minns att det fanns massor med igelkottar i radhuset där jag bodde som liten på 80-talet. De är trevliga att ha i närheten som sällskap. Dessutom har jag för mig att de håller undan ormar också, men det kanske inte stämmer…
Ja, en igelkott kan ta en orm.
#7 Kan man inte ha både igelkott och snok på tomten? Synd, för jag gillar båda.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Det är möjligt att de kan hålla sams. Om det finns gott om mat till båda och ingen hotar den andre.
Ifjol var det väldigt lite sniglar här, och jag hopas att det blir lika lite i år.

#10 Draken
Min erfarenhet är att det är ganska nära kopplat till mängden nederbörd. En torr sommar ser jag lite sniglar och när det regnar hela juli blir det massor av dom. Svårt val med tanke på att växterna (också) behöver vatten, och såklart blir det sällan lagom med regn… :)
// Staffan
#11: Det har jag faktiskt inte tänkt på. Vi hade väl en hyfsat normal sommar förra året vill jag minnas, med lagom nederbörd och lagom sol 😉

#12 Det hänger säkert på en rad olika omständigheter som tillgång på mat och annat men det är iaf min känsla :)