Substrat för dränering - Artikel
Originala artikeln på engelska:
https://tradescantia.uk/article/drainage-layers/
Resultaten fritt översatta (av mig) till svenska:
De olika typerna av planteringsjord påverkades olika av dräneringslager.
För den mest grovkorniga blandningen förbättrade dräneringslager alltid dräneringen. Varje typ och tjocklek på dräneringslagret minskade mängden vatten som behölls i krukan. Båda uppskattningarna visade att alla dräneringslager minskade mängden vatten som fanns kvar i planteringsjorden.
För den mellangrovkorniga blandningen förbättrade dräneringslager oftast dräneringen för hela krukan, och alltid för själva jorden. De flesta dräneringslager minskade mängden vatten som behölls i krukan, men några hade ingen effekt. Tjockare dräneringslager var mer effektiva än tunnare. Båda uppskattningarna visade att alla dräneringslager minskade mängden vatten i planteringsjorden.
För den mest finkorniga blandningen påverkade dräneringslager oftast inte dräneringen för hela krukan, men troligen förbättrade de dräneringen för själva jorden. De flesta dräneringslager hade ingen effekt på vattenmängden i krukan, men det ena minskade mängden vatten och ett annat ökade mängden vatten. De två uppskattningarna gav olika resultat för hur mycket vatten som fanns kvar i planteringsjorden, men enligt visuell observation visade den mest tillförlitliga uppskattningen att alla lager minskade vattenmängden.
Sammanfattningsvis är ett dräneringslager ett användbart sätt att minska mängden vatten som behålls i en blomkruka. Resultaten visade att ett lager av grovt material i botten oftast förbättrar dräneringen, och det är mycket osannolikt att det försämrar den. Det mest effektivt universella dräneringslagret för alla testade planteringsjordar var ett 60 mm tjockt lager av 1–2 mm sand.

Tack! Det här tar jag med mig:
"Det mest effektivt universella dräneringslagret för alla testade planteringsjordar var ett 60 mm tjockt lager av 1–2 mm sand."
Förutsätter att det då är längst ned i krukan?
// Staffan
#1: Yup!