Hur få bort myrstack?
Jag har problem med en olämpligt placerad myrstack, en klassisk sådan byggd av tallbarr.
Hur får man lättast bort den, helst på ett sätt som är myr- och miljövänligt men framför allt på ett sätt som funkar?
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Att ta bort en myrstack kan vara en utmaning, särskilt om du vill göra det på ett miljövänligt sätt. Här är några metoder som kan hjälpa:
Flytta myrstacken: Om möjligt, försök att flytta myrstacken till en mer lämplig plats. Detta kan vara svårt beroende på storleken på stacken och myrkolonins struktur.
Naturliga avskräckningsmedel: Använd naturliga avskräckningsmedel som kanel, citron eller vitlök runt stacken. Myror ogillar starka dofter och kan välja att flytta sin stack.
Vatten: Översvämma stacken med vatten. Detta kan få myrorna att flytta, men det är viktigt att vara försiktig så att du inte skadar miljön eller andra djur.
Blanda jord: Gräv upp stacken och blanda den med jord. Detta kan störa myrorna tillräckligt för att få dem att flytta.
Professionell hjälp: Om myrstacken är stor eller om du har svårt att hantera den själv, kan det vara bäst att kontakta en professionell skadedjursbekämpare som kan hjälpa till på ett miljövänligt sätt.
Det är viktigt att notera att myror spelar en viktig roll i ekosystemet, så försök att hantera dem på ett sätt som orsakar minimal störning.
Källor:

Låter inte helt enkelt, hur stor har den hunnit bli?
Jag brukar använda Kanel för att hålla myrorna borta. Det har fungerat jättebra för mig.

Jag har också lyckats ganska bra med kanel. Vet dock inte om det fungerar lika bra på röda skogsmyror som det gjort för mig när det gäller svartmyrorna.
// Staffan
Tack för svar!
Den är väl en knapp halvmeter hög, tror dock att den har "grävt sig in" rätt rejält i en björk vilket naturligtvis gör det ännu svårare att komma åt den.
Hmm, den ligger nära en damm, nånstans läste jag att det kan räcka att göra det blött och fuktigt, alltså inte dränka dem utan kanske göra det obehagligt?
Om man dränker igenom marken runt stacken samt översta lagren?
Sen gäller det väl att se upp så att de väljer en (för mig) lämplig plats för sin nya stack…
Jag tycker att antalet myror har ökat explosionsartat de senaste åren?
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Först ska jag testa med kanel. Det låter väldigt trevligt. Tänk om det skulle funka för mitt ändamål!
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Hade inga stackmyror men andra myror i en rabatt. Strödde ut majsmjöl runt deras bo och de gångstråk det hade. Efter en sommar var de borta, har inte sett vart de flyttade.
Låt dagen idag bli din bästa hittills!

#4 Lona
"Sen gäller det väl att se upp så att de väljer en (för mig) lämplig plats för sin nya stack…"
Ja, akta dig så dom inte flyttar in i köket… :)
Är det förresten med stackmyror som det är med bin; att myrorna följer drottningen? Någon som vet?
// Staffan
Nu har jag inlett kampen mot myrorna. Först vattnade jag ordentligt. Pallkragen såg ut som en liten bassäng när jag stängde av kranen. Sedan vände jag på jorden och upptäckte att vattnet trängt ner ungefär tre centimeter. Längre ner var det fortfarande kruttorrt. Jag vattnade igen, krattade jorden och som avslutning pudrade jag ordentligt med kanel utmed pallkanten. Det är ju fortfarande tidigt på säsongen så jag hoppas att myrorna blir avskräckta och inte hinner etablera sig i år igen.
Något annat som jag kan göra innan jag sätter ut mina plantor?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_