Trädgård iFokus

Trädgård

Etikett: rosor
Läst 196 ggr
Staffan
2

Rosor, för eller emot?

Vet inte hur stort intresset för Rosor är numera men de flesta som håller på med trädgården har ändå en åsikt om Rosor. Själv skulle det inte falla mig in att plantera en så taggig sak som gör allt den kan för att hålla mig ur vägen.

Vad tycker du om Rosor?

// Staffan

Sindri
3

Åh, men allt du fån av en ros! Doft. Skönhet.
Jag har precis klippt mina Rosor och satt flera skott - hoppas att några tar sig. Jag har lyckats föröka Rosor även om det inte är så lätt som alla Youtubare låtsas.

Staffan
3

Håller med om att de kan vara fina, men min slutsats är ändå att det inte är värt det. Men det är jag. Min erfarenhet är att många Rosor tar för sig alldeles för mycket och sen försöker hålla efter mig istället…. ;)

// Staffan

[Undertaker]
2

Jag gillar Rosor. Nu har jag ingen trädgård och balkongen är enbart för saker som ger mig mat, då platsen är begränsad, men skulle jag haft platsen skulle jag nog ha någon rosenbuske. De är ändå vackra.

Maria
1

Två Rosor har vi förutom vresrosor.
Jag är sådär lagom förtjust i rosor😉

/Maria

DesK
1

Jag älskar Rosor 😍

/Désirée

Jane-Lyzell
1

Älskar Rosor - blommar länge och mycket

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

beem
0

Det fanns en ros när vi köpte huset. Bara taggar och löss. Den åkte snabbt till roshimlen. Aldrig Rosor i min trädgård. Visst kan de vara vackra hos andra men inte här. 🤔

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

Draken
0

Jag gillar inte Rosor, har aldrig gjort.

Jag skulle inte plantera in Rosor i min trädgård, men skulle jag få Rosor antigen i bukett eller kruka, så skulle jag inte kasta bort dem 😉

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Staffan
1

Finns ju dessutom rätt invasiva Rosor som sprider sig hej vilt. Har en granne som för ett antal år sedan bestämde sig för att göra sig av med en ros och klippte ner den. Efter det har den spridit sig helt galet mycket rakt ut i blåbärsriset i den riktiga skogen.

Ulla
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag gillar Rosor. För många år sedan gick jag all in för gammeldags rossorter, de doftar så ljuvligt. Dessutom gillar jag det ofta naturligt "rufsiga" utseendet. Under årens lopp har många blivit borttagna eller minskat pga eftersatt skötsel, men några finns fortfarande kvar. Den på bilden blev borttagen när verandan byggdes om. Den heter Celsiana.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

• Redigerat 2025-05-30 17:40 av Ulla
Maria
1

Jag har en klätterros som följt med huset.
Jag har själv satt tre olika sorters vresrosor i rabatten utanför. De kan inte sprida sig men fåglar kan såklart äta nypon och sprida vidare.
När jag köpte dom så var det inget prat om att dom var invasiva.

Vresrosor är egentligen de enda Rosor jag är förtjust i.

/Maria

• Redigerat 2025-05-30 17:28 av Maria
Staffan
1

#10 Det ser ut som en taggig j*vel… ;)

Ulla
1

#12: Inte alls. Jag har andra som är mycket värre:)

#11: Den här informationen hittade jag på Naturvårdsverkets hemsida:

Vresros är vanligt förekommande i södra och mellersta Sverige samt längst Norrlandskusten. Arten omfattas inte av någon lagstiftning om invasiva främmande arter, men utvärderas för att eventuellt tas upp på en nationell förteckning över invasiva främmande arter som kommer att omfattas av olika förbud.

Vresros är en mycket invasiv art, men observera att det är ursprungsarten Rosa rugosa som bedöms vara invasiv. Sorter och hybrider av arten är mer eller mindre sterila och betraktas inte som invasiva. Det innebär i praktiken att enbart ursprungsarten Rosa rugosa som har enkla blommor är invasiv.

_
_

• Redigerat 2025-05-30 17:39 av Ulla
Ulla
1

Staffan, ordet Rosor är länkat till lexikonet, men det är nog ditlagt av misstag. Länken leder inte till något meningsfullt.

_
_

Maria
1

#13 Ah skönt att höra.

/Maria

Sindri
2

#10: Så otroligt vacker ros.
Jag har just provat att ta sticklingar igen. Mina första jag tog i år hade nog för kallt. Nu tog jag av min Rose de Recht - den doftar ljuvligt, men tror inte den trivs så bra där den står.
Vi hade en Peaceros i trädgården när vi flyttade in. Jag är inte så förtjust i den så jag lät den bli en väldigt vacker nyponbuske. Både jag och fåglarna gillar nyponen.

• Redigerat 2025-05-30 18:36 av Sindri
Ulla
1

#16: En av de Rosor jag planterade var just Rose de Recht. Den är helt borta nu. Ville nog ha mer omsorg än jag gav den.

_
_

Sindri
2

#17: Ojdå, jag är nog dålig på det. Den ser alltid rätt ämlig ut från början. Sedan plockar jag bort alla larver och då börjar den leva upp igen och blommar länge, länge. Samma sak varje år, den får alla larver på sig.

Ulla
1

En av mina rufsiga, doftande gammeldags Rosor som jag fortfarande har kvar har börjat blomma nu.

_
_

• Redigerat 2025-06-24 17:44 av Ulla
Maria
1

#19 Åh så fin.

/Maria

Ulla
1

En annan, tror att den heter Königin von Dänemark.

_
_

Sindri
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Här är de som börjat blomma hos mig.
Min Rose de Rescht - doftar underbart. Varje vår blir den angripen av larver och ser för eländig ut. Så plockar jag bort dem och vips är den hur vacker som helst.
Den ensamma lilla rosen kom med vårt hus och vi har inte lyckats ta reda på dess namn. Själva busken är rätt liten och späd, men den kan blomma överdådigt - år efter år.
Väntar på på några andra sorter också. Jag har lyckats föröka Rosor själv, men i förra året och i år gick det inte alls. Jag kanske skall försöka senare i sommar, det kan ha varit för kallt.