Lök

Jag tycker lök är himla gott så idag har jag gjort i ordning mitt grönsaksland och satt röd lök, en mild gul lök och endel purjolök. Fick hjälp med skyltar och håller nu tummarna för att de ska trivas på platsen :)
// Staffan
Lycka till. Jag lyckas aldrig med "vanlig" lök. Trots det har jag 8 sorters lök i år.
- Gräslök
- Kinesisk gräslök
- Luftlök
- Piplök
- Ramslök
- Norrlandslök
- Potatislök
- Vitlök
Det bästa är att alla utom vitlöken är perenna.
Det tittar också upp något som kan vara schalottenlök som jag satte för två år sedan och aldrig riktigt blev något. Förra årets gula och röda lökar växte inte alls. De jag hittade sparade jag till i år och skall peta ner dem, men har inte stort hopp om att det blir något i år heller.
Om gräslök helt har vissnat ned i en kruka som stått ute under vintern, kan den då komma igen?
Fick ärva två tuvor gräslök som övervintrat innan men nu glömde jag av dem och krukan har stått ute på balkongen hela vintern utan skydd.
Har nu vattnat och hoppas på tur.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

#1 Sindri
Jag har lite samma erfarenhet som du; har inte heller lyckats speciellt bra med de vanliga lökarna. Trots att jag hör många säga att det är superenkelt att odla lök. Skulle vara intressant att veta vad hemligheten är.
#2 Tarotstollan
Min gissning är att det finns hopp för din gräslök ändå, de brukar vara bra på att komma tillbaka… håller tummarna
// Staffan
#3. Jag har klippt bort allt det vissna, så jag kan se snabbt om det är något litet grönt som kommer fram men ännu har jag inget sett.
Det är lite mer än en vecka sedan jag vattnade och klippte.
#4: Gräslök är helt magisk på det sättet. Den samlar näring i löken och kan skjuta upp sen när förhållandena blir bättre.
Det kommer med all säkerhet att komma nya strån.
#1: För att få bästa möjliga med ramslök och gräslök, hur gör man då ?
Just nu har jag bara två stora blomlådor att sätta i.
- Redigerat 2025-05-10 09:22 av Draken
Lök vill helst inte växa i krukor. Vi har provat gräslök i dels en riktigt stor kruka och dels en liten kruka. Den i den lilla krukan tynar bort.
Ramslök borde vara ännu kinkigare. Fast löken inte har så djupa rötter vill den tydligen ha djup jord att växa i.

#7 Sindri
"Fast löken inte har så djupa rötter vill den tydligen ha djup jord att växa i"
Sånt där tycker jag är roligt; har samma typ av erfarenhet när det gäller växternas preferenser. Det finns ofta något svåridentifierbart element som påverkar hur de trivs avsevärt. Lite som med svamparnas behov av närhet till olika träd.
// Staffan
Min pappa som var en utpräglad stadsbo satte bland annat lök och potatis när vi hade skaffat sommarstuga.
Minns när han kom in med en lök.
"Bara en" skrek han Han hade väntat
sig ett knippe som när man köper i affären 😃
Så hädanefter blev det endast potatis.
/Maria
#9: 😂
#7: Då får jag vänta tills vi har köpt hus 😁

#11 Eller så provar du med en kruka och motbevisar Sindris teori… ;)
#12: Ja, det skulle jag också göra….😀
#11 Du får ta en stor kruka typ den mindre murarhinken
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
#12: Jag är lite kärringen mot strömmen, så jag kanske skall göra det 😈
Min gräslök #4. har nog inte klarat sig, inte något grönt, bara lite vissna tovor kvar.

Jag tycker det ser ut som att min lök ser ut att trivas rätt bra så här långt; det är bara ett fåtal av sättlökarna som inte tittat upp alls ur marken… :)
// Staffan
#17 Oj vad det har vuxit.
/Maria
Det har vuxit på bra 😃

#18 #19 Ja, eller hur? Känns som att det är lång väg kvar tills det är stora lökar man kan skörda men lovande så här långt i alla fall… :)
// Staffan

Det ser faktiskt ut som att jag kommer kunna skörda lite lök i sommar. Framförallt rödlök som jag tycker börja se riktigt fina ut. Äntligen! :)
// Staffan
Det är så konstigt. Jag odlar vitlök och flera olika sorters bladlök och de trivs jättebra, men de där "vanliga" lökarna + schalottenlök vill inte alls. De bli marginellt större än de jag satte ner.

Ja, det är konstigt med lök. Hur kan de vara så knepiga att odla och själv och samtidigt det billigaste vi kan köpa i affären? I år har jag sett till att ge dom mer vatten än tidigare, det är den enda skillnaden mot alla år tidigare. Kanske också lite mer näringsrik jord.
Jag lärde mig i våras att lök gillar benmjöl så det har jag varit generös med i år.

#24 Ja det borde ju vara bra. Om det är något man lär i Minecraft så är det att alla växter lägger i en extra växel när man hjälper till med benmjöl :)
Har hittills dragit mig för att använda det av någon konstigt anledning. Det känns lite "läskigt" på något sätt. Har ju också hört att rådjuren skyr trädgården om man använder sig av blodmjöl - men inte heller det har jag testat. Det kanske man borde göra.
#25: Ja, pudra tulpanbladen med blodmjöl på våren så håller de sig undan.
Både blodmjöl och benmjöl är bra för växter.