Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 48 ggr
Maria
2025-05-03 10:54
3

Örter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag odlar inte längre egna örter men blir oerhört glad av att köpa😉

/Maria

Ulla
2025-05-03 13:12
0

Jag köpte en stor och fin rosmarin häromdagen. Kunde inte motstå den för den var så vacker. Den står kvar i sin kruka, men jag kommer nog att stoppa ner den i jorden någonstans. Synd att de inte är tillräckligt härdiga för att klara vintern här.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

• Redigerat 2025-05-03 13:13 av Ulla
Maria
2025-05-03 13:15
0

#1 Rosmarin brukar klara vintern här i Göteborg. De doftar så ljuvligt.

/Maria

Sindri
2025-05-03 14:16
1

En vinter fick jag en rosmarin att överleva. Jag ställde krukan i en pappkartong som jag fodrat med frigolit både undertill och på sidorna. Lade nåt gammalt ylleplagg ovanpå så bara lite av bladen stack upp. Kartongen stod dikt mot husväggen på en balkong med tak och två väggar. Den fick minimalt med vatten, och bara så länge det inte var fryskallt. Den klarade sig.

I höstas grävde jag ner en kruka i en pallkrage och lade rejält med löv ovanpå, men det funkade tyvärr inte.
Som tur är så har jag möjlighet att ta med mig en ny planta från södern varenda vår.

Basilikor tar jag alltid skott av och ställer i vatten tills de får rötter. De plantorna som blir klarar sig mycket bättre än moderplantan man köper.

Förutom basilika och rosmarin är ju örter något man knappt behöver odla, de bara kommer. Igen och igen.