Citrusplanta
Jag köpte förra året en limeplanta som jag tog in i höstas för att övervintra. Den har stått i ett gästhus som haft en grundvärme på ca 10°, men där solen värmer ganska mycket när det är soliga dagar. Tyvärr glömdes den bort ett tag i vintras så att den var kruttorr när jag kom ihåg den igen. Dessutom verkade den ha fått någon sorts ohyra.
Eftersom jag inte ville ha kvar den att skräpa inomhus så ställde jag ut den för att kasta senare, men först drog jag av nästan alla blad.
Nu ser det ut som om det fortfarande är liv i den. Tror ni att den kan komma igen? Finns det något jag kan göra för att hjälpa den på traven?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Vårt citronträd var illa ute för ett par år sedan och tänkte kasta det då, men det piggade på sig på vårkanten.
Förra sommaren planterade vi ut det i alla fall för vi orkade inte släpa det ut och in, men det dog såklart.
Det viktigaste är att se till att det inte blir torrt, då kommer ohyran som ett brev på posten. Jag skulle klippa lite grenar, hålla det vindskyddat och kanske täcka lite med juteväv soliga dagar för att det inte skall brännas av vårsolen.

Låter som bra tips du fick av Sindri - hoppas limeplantan klarar sig! :)
Absolut, det ska jag göra. Jag gillar inte att kasta växter. (Har tex en amaryllis från i julas som jag inte ville kasta så länge den hade gröna blad. Efter några månader så kom den igen. Just nu så håller den på att vissna efter att ha blommat så fint.
_
_
- Redigerat 2025-05-04 10:16 av Ulla
#3: Apropå amaryllisar. Jag sparar alla nuförtiden. I somras blommade två st vita som jag hade satt ut på balkongen. Sedan blommade de igen + flera av mina röda i februari.
Jag sparar alla nu och gödslar dem ordentligt när blommorna vissnat så de kan samla kraft i löken till nästa blomning.
Jag försökte flera år med lökar som man skulle ställa mörkt och sen ljust för att få dem att blomma till jul - men jag lyckades aldrig och det är inte en naturlig rytm för amaryllisar så nu får de blomma när det passar dem. Till jul tar jag fram tygamaryllisar.😊
#4: Har du kvar dem i krukan? Inomhus?
_
_
#5: Ja nu, men i sommar åker de ut på balkongen igen. Jag gräver inte ner dem i trädgården som jag gjorde förr, de får stå i sina krukor, ev. lite ny jord och mycket näring.
Tack, då vet jag vad jag ska göra nästa gång. Det är andra gången jag haft kvar amaryllislöken. Förra året hade jag slängt en i komposten efter jul, och på vårkanten så upptäckte jag att den börjat växa där, så jag tog upp den och planterade den i en kruka.
_
_
#7: Oj, vilken tur att den inte hade frusit då. Förr grävde jag som sagt ner mina lökar i trädgården på sommaren, och ett år måste jag ha missat en för på våren kom det plötsligt upp en amaryllis. Det måste ha varit en väldigt mild vinter det året.