Rabarber

En av de allra enklaste växterna att ha i sitt trädgårdsland tycker jag är rabarber. Den kommer tillbaka år efter år med samma entusiasm redan tidigt på våren.
Vad är det bästa man kan använda rabarber till tycker ni?
// Staffan
Saft och paj.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#0: Paj paj paj och chutney.
Mvh // Johan
Chutney är ljuvligt🙂
/Maria
Kräm, paj, marmelad och kvass.
Rabarbermarmelad med ingefära och citron.
Rabarberpaj med kanel i och knäckigt täcke.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#5: Oj, den marmeladen vill jag prova. Har du recept?
1 kg rabarber, skala, skär i små bitar.
11 3/4 dl socker (jag brukar ta något mindre)
3 tsk malen ingefära (här kan man prova sig fram efter vad man själv gillar)
1 citron. Skärs i tunna skivor som delas i 4 delar.
Varva rabarber, socker, ingefära och citron i rostfri bunke. Låt stå kallt över natten. Sätt grytan på en platta och låt det hela långsamt bli varmt. Koka på svag värme ca. 1 timme. Rör då och då. Tillsätt Certo vid behov.
I det ursprungliga receptet anges att man ska ha hela 3 msk malen ingefära, men jag tror att det är feltryck. 3 tsk brukar vara lagom här hemma. Ger en tydlig och god smak.
Min favoritmarmelad, och mycket uppskattad av alla som fått smaka. Rekommenderas! 😊
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
- Redigerat 2025-05-02 22:34 av Uppkatten
#7. Så det är alltså mer än 1L socker i?
Hur mycket blir det sammanlagt på en höft sådär?😉
Sockret kan man ju öka/minska som man vill. Jag brukar minska mängden. Det är ett gammalt recept och sådana ligger ofta onödigt högt när det gäller socker.
Kommer inte ihåg riktigt hur mycket det blir om man följer grundreceptet. Jag plockar hem rabarber, väger den och gör på ett ungefär.
Men några burkar brukar det ju bli. Brukar frysa in marmeladen i plastbyttor och det fungerar utmärkt.
Tackar!😋
Återkom gärna och berätta om ni gillar marmeladen 😊.
#7: Tack, få se hur mycket rabarber jag får i år. Flyttade alla plantor till ett nytt land och de ser lite tveksamma ut.
#8 : Som regel kan man ta hälften av det socker som står i receptet. Sedan finns det andra sötningsmedel som inte påverkar blodsockret (sukrin, stevia, xylitol), men det är ändå klokt att inte göda "söttanden" i sig.
Jag gör alltid sylt och marmelad med ytterst små mängder socker och fryser ner i små burkar så det inte hinner mögla.
Finns det någon rabarbersort som är särskilt god?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Jag har lite svårt för rabarber på grund av oxalsyran, men jag har läst att det finns nya sorter som inte innehåller så mycket oxalsyra som de äldre.

#7 Tack receptet!
#14 På vilket sätt har du svårt för oxalsyran?
#15: Vissa människor är mer känsliga än andra. Det är svårt att förklara - jag tror att det är slemhinnorna i munnen som är känsliga. Det sticker och pirrar i kindernas slemhinnor.
Jag är inte känslig för syrligt och besk annars, men just syran i rabarber kan ha den effekten. Det är därför man tagit fram nya sorter som innehåller lägre halt av oxalsyra.
Oxalsyra kan väl bl.a. vara mindre bra för njurarna. Men de flesta av oss äter å andra sidan rabarber så pass sällan, att ev. risker torde vara försumbara.
En del hävdar att om man äter rabarber ihop med mjölkprodukter (t.ex. ihop med glass eller vaniljssås) så ger oxalsyran minskade besvär. Vet inte om det stämmer.
Ja, det har jag också hört. Tycker att det låter trovärdigt
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Det går bra för mig med en liten bit rabarberpaj och vaniljgrädde till.
Kräm med mjölk har aldrig funkat.