Vad för larv?

Varje vår när jag håller på och göra iordning mitt trädgårdsland och fixa jorden så brukar jag stöta på vita larver som på bilden ovan.
Lägger dom alltid åt sidan och lägger tillbaka lite jord på dom så att de ska kunna få utvecklas färdigt till vad de nu blir… :)
Någon som känner igen dom och vet vad de blir efter larvstadiet?
// Staffan
Det är svårt att identifiera en larv enbart baserat på en bild, men vita larver som du beskriver och som ofta hittas i trädgårdsland kan vara larver av olika skalbaggar, såsom ollonborre (Melolontha melolontha) eller trädgårdsborre (Phyllopertha horticola). Dessa larver är ofta kända som "engelska grubs" och lever i jorden där de äter rötter och organiskt material.
Ollonborrelarver utvecklas till skalbaggar som är aktiva under våren och försommaren. De kan ibland orsaka skador på gräsmattor och växter genom att äta rötterna.
För att få en exakt identifiering kan det vara bra att konsultera en entomolog eller använda en app för identifiering av insekter.
Källor:
Tror att det är ollonborre. Jag har också svårt att ta bort dem, men det är nog bäst att göra det. Lägger man dem synligt så kan de i alla fall göra nytta i naturens kretslopp.
Min mor hade ollonborre något år. Hon plockade bort så många hon kunde för hand + att det fanns en mård i trakten som snart upptäckte skafferiet. Senare år har hon alltid haft lök i rabatterna. Lök ska enligt hävd hjälpa.
#2: Bra tips - jag brukar sticka mer vitlöksklyftor lite här och var i rabatterna och bland andra odlingar.
Svårt se rumpan man kan ju identifiera dem på rumpan är det ett trädgårdsland där man odlar grönsaker och i komposten brukar det dock ofta vara den nyttiga skalbaggelarven gräsgrön guldbagge som är en nedbrytare som man hittar trots att det inte finns så mycket levande växter där de lever ju på dött organiskt material. Skadliga skalbaggar hittas främst i gräsmattor och möjligtvis när grönsakerna växt till sig https://rikaretradgard.se/se-skillnad-pa-skalbaggar-och-deras-larver/
#4: Åsa du har nog rätt. Jag kommer ihåg att jag såg just det för ett par år sedan och tänkte att det inte var något farligt. Jag hittar bara mina i pallkragar och krukor.
Då kan jag lugnt låta dem sova vidare - det känns ju bäst så också.
Såna larver brukar jag också hitta i mina krukor. Skönt att höra att de oftast är nyttiga, för naturligtvis så har jag trott det motsatta.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

#1 #2 Ollonborren skulle det kunna vara.
#4 Roligt om det är den. Det skulle jag faktiskt kunna tänka mig stämmer; brukar alltid ha massor med sådana gräsgröna guldbaggar. Har ett par buskar vars blommor dom uppskattar och sen vill jag minnas att de tycker om rabarberblommor också… :D
Annars är min favoritskalbagge tordyveln, den är gullig… :)
// Staffan