Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettperenner
Läst 91 ggr
Staffan
1

Fina perenner?

En av mina blomsterfavoriter i trädgården är Astilbe. Tycker den är så tacksam att ha både i rabatter och krukor. Dessutom gillar jag hur den ser ut.

Har inget alls emot att plantera sommarblommor som bara håller en säsong men jag vill ogärna göra om hela trädgården varje år… :)

Vad har ni för favoriter bland perenner?

// Staffan

Maria
2

Vi har en riktig skuggplats i vår lilla trädgård.
Försökte sätta allt möjligt där men det landade i Hosta. Så vackra blad och så täckande.

/Maria

Staffan
2

Ja, hosta låter som något man kan få på riktiga skuggplatser… :)

Skämt åsido; vilken färg har bladen? Blommar den?

Maria
0

/Maria

Trädgård iFokus - ett forum för alla som odlar i trädgård, växthus, krukor och balkong! Diskuterar även gräsklippare, verktyg, redskap, trädgårdsprydnader, ohyra, ogräs och odjur och annat som lever och annat i livet.
  • Redigerat 2025-04-25 13:53 av Staffan
Maria
0

Varför får jag så långa länkadresser 😃

Tack för att du fixade adressen.

/Maria

• Redigerat 2025-04-25 13:55 av Maria
Staffan
1

#3 Fina - tack!

(Jag klippte in länken till iFokus-tråden istf för googlesökningen.)

Maria
0

#5 Tack

/Maria

Vixxen
0

Astillbe är tacksam och tålig!

Klipps ner varje höst och återkommer högre med fler blommor året efter!

• Redigerat 2025-04-25 14:19 av Vixxen
Ulla
0

Tycker också att den är fin men har inte någon sådan. Jag trodde att astilbe krävde en fuktig plats att växa på.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

[Undertaker]
0

Ölandstok. Annars gillar jag även lökar då man med dessa kan få blommor från tidig vår till i alla fall början av sommaren.

Annars är mycket av det fleråriga sakerna jag gillar ätbara eller klätterväxter.

Vixxen
1

#8: Har haft dem på varierande platser, sol, skugga, stenpartier, lerjord med flera. Astillbe har trivts överallt.
Härdighet långt upp i landet också.

Ulla
0

#10: Åh, vad bra att höra. Jag har inte vågat köpa astilbe bara för att jag läst att de vill stå på en fuktig plats.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

• Redigerat 2025-04-26 12:43 av Ulla