Bygga en damm?
Det råkar inte vara någon här som har en damm i sin trädgård? Innebär det mycket löpande jobb att ha en sådan? Vad finns det för nackdelar?
// Staffan
Det var en kille för några år sedan som dokumenterade sitt dammbygge. Jag gissar att det var på denna sidan men jag hittar det inte.
/Maria
Nackdelar? O,ja! Vissa barn trillar i alla dammar de ser. För det mesta går det bra. I de fall det inte går bra får vi läsa om det i tidningen.
Erfaren mamma!
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
#1 Maria
Jag tror du menar Nightslime som hade en tråd "Mitt dammbygge" -någonstans runt 2009-2010 tror jag
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
Jag tror inte hen varit inne sen 2017
#3 Wow vilket minne du har😀
/Maria
#5 Jag visste att det var rätt länge sen, så jag sökte bakåt på dammbygge och hittade tråden och honom
Vi har två dammar - vist är det lite jobb vår och höst men annars sköter de sig själv - väldigt vackert inslag i trädgården 😁
Att anlägga en dam kräver ju sin tid så klart - det måste grävas och fixas
Jag ser inga nackdelar bara fördelar
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"
- Redigerat 2025-04-26 08:26 av Jane-Lyzell

#7 Det är inte så att det blir en massa mygg när man har dom nära?
#8: Nä det tycker jag inte
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"
Vi har inte sett några mygg
Vi hade en grävd damm som fungerade bra några år- Så fick vi ett stort åsknedslag som förutom en del annat också förstörde nyinköpta dammdelar bla ett större UV-ljus. Vi tröttnade lite och tog paus det året. Året efter var det hål i dammduken för vattnet försvann delvis. Vi konstaterade att rådjuren antagligen varit ner för att dricka och trampat igenom duken i en sluttning. Vi har inte orkat fortsätta men har kvar en del bottenväxter som blommar.
Nu har vi istället skapat två våtmarker med öppet vatten och flyttat en del växter till dem. Förra sommaren hade vi fågelpar som häckade där. Vi får se hur det blir i år, vill gäna ha hit dem iår igen

#10 Det du beskriver är nog ganska vanligt; det känns som att det alltid blir en hel del underhåll om man bygger en damm. Känns som ett projekt jag kommer skjuta på framtiden, även om tanken tilltalar mig… :)
// Staffan
Det finns några trådar om dammbyggen inne på Akvariefisk 😊
Vi letar hus nu, och jag vill bygga en damm om det inte redan finns någon 😁

#12 Draken
Om du skulle hitta ett ställe där det är möjligt och bestämma dig för att göra det så berätta gärna - vore intressant att följa! :)
// Staffan
Jag kommer lägga upp en projekttråd isf. Kan lägga den här inne också om du tycker det är ok. Jag vill ju göra en koidamm 😊

#14 Det får du gärna göra -
tycker jag är i allra högsta grad trädgårdsrelaterat! :)
#15: Då gör jag det, om det blir av 😊
Vi måste ju hitta rätt hus till en början 😉😊
- Redigerat 2025-04-30 11:14 av Draken

Making memories that will last forever. pic.twitter.com/YdwOxnKn3h
— The Figen (@TheFigen_) May 19, 2025
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
En sån här liten å skulle man ha på tomten… :)
// Staffan