Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettträdgårdsarbete-i-största-allmänhet
Läst 108 ggr
Staffan
1

Odla med barn

Vad är det roligaste man kan odla tillsammans med barn?

Dum fråga kanske men jag är nyfiken på vad ni tycker… :)

// Staffan

[Undertaker]
1

Nog saker som växer fort eller är fleråriga. Även saker man kan äta.

Ärtor är ju en klassisk växt som ofta även säljs till barn i olika kit.

Staffan
1

Ja precis; känns som att växer snabbt och är gott att äta är bra kvaliteter hos växter man ska odla med barn. I deras värld är ju ett en vecka lika lång som ett år är för oss i 50-års åldern… :)

Staffan
1

En annan faktor som säkert spelar roll är att de är fascinerande av någon anledning; typ växter som reagerar på beröring…

Vixxen
1

Smörgåskrasse är väl en klassiker och jordgubbar.

Sindri
1

Gurka och squash kommer upp rätt fort. Sallad också. De flesta barn har ju inte så mycket tålamod…..

Maria
1

Jordgubbar och pumpa har varit poppis här.
I lägenhet med sonen när han var liten var det krasse, ärtskott och groddar.

/Maria

Torparmor
1

Ärter, morötter, jordgubbar och hallon

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

DesK
1

När mina barn var små, bodde vi på Värmdö och där hade vi ett långt smalt trädgårdsland, men diverse olika kryddväxter, ett gäng olika salladssorter och en del annat. Bredvid det landet hade vi en hallonhäck, som gav massor av goda hallon, men av någon anledning fanns det aldrig så mycket att det gick att frysa in 😉 Den där tidiga odlingen har gjort att båda tjejerna nu gärna odlar en del. Den ena har en stor och solig balkong, där hon odlar en hel del. Den andra har en fin innergård nedanför sin lägenhet och hon har utverkat tillstånd från hyresvärden att få odla i några pallkragar där. Så jag tror att det är jättebra att låta barnen vara med i odlingarna 😊

/Désirée

Staffan
3

#8 Roligt att tjejerna tagit odlingen med sig och odlar själva nu! :)

Kan tänka mig att kombinera odlingsprojekt med matlagning också är jättebra sätt att väcka intresse. Att till exempel odla tomat och sallad och sen också använda när man grillar hamburgare. Säkert delvis därför som jordgubbar och hallon är så bra - de är ju redan klara att äta, och så goda dessutom.

// Staffan

Draken
2

Mina två yngsta döttrar brukar sätta frön nu på våren och sedan plantera ut dem i blomlådan när de är tillräckligt stora.

Det brukar bli en salig blandning av olika blommor med fina färger 😉

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Staffan
1

#10 Låter härligt, lägg gärna upp en bild senare om du vill! :)

Draken
1

#11: Det kan jag göra 🙂

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis