Odla vitlök?
Jag testar i år, dock inte Sverige då.
Vad jag förstått så får man större vitlök ju större tån man planterar är.
Jag bor i zon 3 och har varit självförsörjande på vitlök (och kunnat ge mycket till alla fyra barnen) i många år nu. Förra året blev det runt 130 lökar.
Jag sätter mina kring 1 advent, vitlök vill ha kyla för att gro (tror det gäller alla lökar, därför skall man inte förvara varken lök eller vitlök i kylskåpet).
Man kan sätta vitlök på våren också, då blir den svårare att lagra men man kan njuta den färsk.
Jag har dels ett par land jag odlar i, men petar också ner klyftor lite här och var bland jordgubbar, Rosor och annat.
Man tror att vikingarna odlade vitlök, de reste ju långt och kom i kontakt med många olika matkulturer.
Min bror och svägerska brukar odla vitlök själva.
Jag har aldrig testat.
/Maria
#2: Menar du ute eller inne nu?
Mvh // Johan
Jag odlar vitlök utomhus i västmanland. Vitlök kan man odla i sibirien det är ingen tropisk växt. Viktigt är att köpa friskt utsäde (ej matbutikens lökar). Sätt vitlöksklyftorna i välgödslad jord sent på hösten det får inte vara varmare än +7 i marken, något år har jag spettat ner dem i lätt frusen mark det funkade det med. Växtplatsen bör ha bra dränering är det blött om vintern ruttnar de lätt. När de kommer upp på våren så gödslar och vattnar man vitlök är en hungrig gröda. runt juli-aug brukar de vara klara för skörd. Byter man plats varje år och håller lökarna friska så kan man ta eget utsäde av de lökar man skördar.
#4: Om du menar de klyftor du haft i kylen och som gror nu, så KAN du sätta dem ute om du inte har tjäle i marken. Men som Åsa skriver ovan skall man inte sätta klyftor från affären om man vill fortsätta odla vitlök, eftersom de kan föra med sig sjukdomar, så dina bör du sätta i krukor, och de är hungriga så gödsla ordentligt.
Man kan sätta klyftor i krukor inne året om, det blir inga lökar, men fin blast som man kan skörda till sallad eller grytor, marinader mm.
Du kan ha krukorna ute, och när bladen börjar vissna ner är de färdiga att skörda.
Jag satte några klyftor i stora krukor i Spanien i höstas och de flesta kom upp, de ville dock blomma så jag tog upp dem och då hade det bildats små bulbiller runt själva lökarna. Det har jag aldrig sett förut, de brukar komma i toppen eller en bit upp på stjälken.
Hoppas det lyckas för dig och att du blir sugen på att prova odla vitlök på riktigt.
I mellansverige sätter man kring 1 advent, ju längre söderut desto tidigare.
Jag har fått skotta undan snö från landet och spetta ner klyftorna, men det gick alldeles utmärkt.
Jag har ett par land där potatis och vitlök får byta plats med varandra varje år, det funkar bra. Jag har också lärt mig att ha andra plantor redo när vitlöken skördats, det är synd att landet skall stå tomt när man tagit upp vitlöken. Det blir då baljväxter av olika slag för de hinner mogna innan hösten.