Trevlig "rökruta"... :)

Den här rökrutan finns utanför Värdshuset i Furusund. Det är nästan så man bli lite sugen på att börja röka pipa och fixa en likadan åt sig själv… :)
// Staffan

Det skulle nästan kännas naturligt att träffa på Gandalf därinne… :)
Jag rökte pipa i några år😉
/Maria
#2: Jag med, en s.k. sjöskumspipa med lock i vitmetall, snygg var den. Min favorittobak var en Stockton som smakade lite fruktigt. Så tokig man var……😱
#3 Jag köpte tobak på Brobergs i Göteborg. Luktade ljuvligt gott.
/Maria

Haha, så ni har rökt pipa alltså, roligt! :)
Tänk att doften från piptobak kan vara så angenäm när cigarrettrök luktar så fränt och illa, det är lite märkligt.
// Staffan
#5 Ja det känns som riktig tobak. I cigaretter känns det bara som "bös" någon sopat ihop.
Jag rökte ju cigaretter resten av åren som rökare men rullade alltid egna för hand. Kändes som tobaken var renare om man nu ska lura sig själv.
/Maria
#6: Ja, "köpecigaretter" känns som "bös", jämfört med hemrullat.
Rulltobaken innehåller mer fukt (bra förpackad), och jag tror att det är den vattenångan som får hemrullat att kännas "fräschare", och inte så vasst……
(Jag avnjuter skamlöst en hemrullad cigg då och då)
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2025-04-22 13:44 av Bo§e

Bös? Vad är sjutton är det? :)
Tycker jag har hyfsat stort ordförråd men bös har jag inte koll på… :)
#8: Jag tror att ordet mest förekommer i västsverige.
Egentligen borde det stavas "bôs", dvs med ett
ô
…för att få rätt uttal….
Betyder något obestämt torrt, fnasigt skräp, ungefär…🙂
- Redigerat 2025-04-22 13:57 av Bo§e

#9 "Något obestämt torrt, fnasigt skräp" alltså. Tack! :)
Haha jag är ju Göteborgare 😀
/Maria
Bös är det som blir kvar när man tröskat säden. Det kan också användas allmänt om skräp och damm, inte stora skräp som förpackningar och sånt.
Jag visste inge att bös var dialektalt. Trodde det var ett ”hel”svenskt ord.
Där ser man.

#12 Ännu mer information; härmed etablerar jag "bös" i mitt eget ordförråd.
Nu kan jag känna mig nöjd med dagen… :)
Eftersom jag är uppväxt i "djupaste" Skaraborgs Län, hörde jag ordet ofta under barndomen. Precis som Sindri säger (#12) verkar det ursprungligen betyda skräpet efter tröskningen, men har sedan fått stå för allt möjligt oanvändbart "fnas"…
I Göteborg med omnejd är ordet också vanligt, och antagligen i stora delar av västsverige.
Sedan verkar det på senare tid ha spridit sig runt i större delar av Sverige. Det är ju ett bra ord….🙂
Det finns ett annat ord för samma sak, nämligen boss. Vet inte om det används i hela landet eller mest i norr.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
#16 Det trodde jag var någon slags chef😃
/Maria
#16: Det har jab också hört, och ibland som "boss och bös".
#17: Många bossar är rena böset……
- Redigerat 2025-04-23 13:38 av Sindri
Den är jättefin, även om man inte röker i den 😉
/Désirée
#16: Bor i Västernorrland och här använder vi både ordet Bös och ordet Boss. Det är olika ord med samma betydelse 😊