Myror bland grönsakerna
Hur blir jag av med myror som bosatt sig i pallkragar där jag tänker odla grönsaker i sommar? Jag vill ju inte gärna strö ut myrr bland det som ska växa där. Jag hade problem med myror förra sommaren och gissar att de finns kvar i år också.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
- Redigerat 2025-04-19 20:09 av Ulla
Det är en ojämn kamp mot myrorna. Jag har plockat många ihålig jordgubbar genom åren och fått frön uppätna av de små ligisterna. Det finns många knep, alltifrån att skålla dem med med hett vatten, till att hälla ut kanel, kryddnejlika, majsmjöl och cocacola.
Vad tror mig ha fattat är att de gillar skyddet från väggarna i pallkragarna, så jag har grävt djupt ner just vid kragkanterna.
Jag håller på att byta ut mina pallkragar och nu lägger jag platonmatta på insidan av alla kragar. Vet ej ännu om det ger någon effekt åt något håll. Förhoppningsvis gillar de inte plasten.
Det finns ett antimyrmedel som är godkänt för ekologiskt odling. Det är inget gift utan ett ämne som torkar ut insekterna.
https://skadedjursbutiken.se/k/insektsprodukter/kiselgur/
Ett stort problem för mig är också att myrorna håller bladlöss som boskap i mina fruktträd. Jag satte upp limringar i höstas och hoppas att det skall hjälpa.
Att vara odlare är en ständig kamp om maten…..😊
#1: Tack för tipsen.
Förra sommaren så var det nog myrorna som drog det längsta strået hos mig. Det tog ett tag innan jag förstod vilka det var som snodde de små plantorna som precis tittat upp ur jorden. Så retsamt!
_
_
Jag har haft myror i mina odlingssängar ett par år. Min sort åt inte på plantorna men jorden försvann. Jag blev av med dem genom att vattna mycket och strö ut majsmjöl.
Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Outspädd Fun Light sägs funka mot myror. Det kanske kan vara värt att testa i en odlingsbädd?

Och om plantorna försvinner, har du vänt runt i lådan eller grävt upp runt plantan som försvinner? Myror äter sällan upp plantor på der viset. Jag har varit med om samma och det har i princip alltid varit någon larv som ätit upp växten.
#5: Visst kan det vara någon larv, men det var någon som sa att det nog är myror som är bovarna. Eftersom jag irriterat mig på att det finns många såna så kändes det troligt. Oavsett vilket så vill jag bli av med myrorna.
_
_
- Redigerat 2025-04-20 11:09 av Ulla

Tycker mest det är ett problem att dom gillarna att underminera stenplattorna jag lagt i mitt växthus, annars stör jag mig inte så mkt på dom.
(Har noterat att tillgången/närheten till vatten är avgörande för hur högt de värderar ställen att bosätta sig på.)
Men visst är det så att svartmyrorna hjälper bladlössen på något sätt?
// Staffan
#7: Myrorna matar och sköter om bladlössen som sin boskap, sedan mjölkar de dem på ett sött sekret som de utsöndrar.

#8 Skoj att föreställa sig bladlöss som myrboskap… :)
Undrar om myrorna kan agera taxi och starta upp nya bladlöss-kolonier?