Min vän ekorren

Det finns två saker som är större än det mesta; att få barns förtroende och att få djurs förtroende. För ett par somrar sedan hade jag en ekorre som vistades i min trädgård här på landet. Den åt gärna av de jordnötter jag ställde fram till småfåglarna för att hjälpa till att mata hungriga ungar. Ekorren kom nära och förstod tidigt att jag inte hade några onda avsikter.
När jag slutade ställa fram nötter och istället la fram lite valnötter på trappan kom den och hämtade dom, och när jag sen bara hade nötter i knäet kom den fram och åt hos mig. Det var bara så stort att få det förtroendet och dela den stunden.
Ekorren verkade lita helt på mig och satt med ryggen mot mig och tittade ut över vattnet medan den knaprade på sina nötter. Det var verkligen en sällsam stund. Har även haft handtama talgoxar här men det var något särskilt med ekorren, vet inte varför.
Det står högt på min önskelisa att få ett förnyat förtroende framöver!
// Staffan
Ja sådant betyder mycket.
Jag hade en liten spindel på vår gästtoalett som jag vårdade ömt.
På landet hade vi en halvtam fasan som vi kallade för Fassan.🙂
/Maria
Underbart! 🥰
Jag hoppas också få möjlighet till något sådant igen framöver.
Rådjursboken av Rådjurstoken: https://butik.naturcentrum.se/produkt/i-daphnes-marker/

Helgen som gick såg jag tre ekorrar vid samma tillfälle så det finns gott om dom i krokarna, hoppas jag hittar tiden att bekanta mig med någon av dom. Har börjat lite smått genom att närma mig och prata och visa att jag inte är farlig :)

Jag vill också ha ekorrar i trädgården!
Hade dock ett litet rådjur som var nästan ända framme vid köksfönstret i vintras. Rena Disney-ögonblicket i snön.🙂
Finns det något djur som kan fascinera en så mycket som Ekorrar. Det händer så gott som alltid någonting kring dessa små liven.

#4 De brukar vara bra på att nosa rätt på nötter så om du vet att det finns i området så kan du skaffa en matstation enkom för ekorrar (så att inte fåglarna tar allt du ställer fram)… :)
#5 Håller med om att de är härliga! Och så himla gulliga när de sitter och håller maten med tassarna och äter (som på bilderna i #0)… :)
// Staffan

Så här ser min nya kompis ut… :)
Nu sitter den bara några decimeter bort och knaprar på sina nötter så chansen att jag kan få ha honom/henne i knäet ser jag som goda… :)
// Staffan
- Redigerat 2025-05-30 17:45 av Staffan
#7 Men himmel så söt 💕
/Maria
Vilket jättebra foto du lyckats med.
/Maria
#7 Sötnos! 😍
Rådjursboken av Rådjurstoken: https://butik.naturcentrum.se/produkt/i-daphnes-marker/

Uppdaterar den här tråden igen… :)
// Staffan
Sötnosen igen! 😍

#12 Idag satt han/hon faktiskt på min hand och åt. Är fortfarande (begripligt) rädd för snabba rörelser men vi gör framsteg. Vore så roligt att kunna få klappa lite försiktigt men dit tror jag fortfarande det är en lång väg…
#11 Åh🥰
/Maria
Å, så fin! Grattis till att få den så nära.😍
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Men helt otroligt wow så härligt och vilka fantastiska bilder och den som sitter i knät helt fantastiskt 😎 Ja det här är verkligen ett förtroende att få ha dom så nära så jättefint 😍
Ekorrar finns det här men i år har jag inte sett dom hoppas dom dyker upp igen ska försöka komma så nära locka med nötter och bara låta dom göra som dom känner vill nån komma nära är dom så välkommen.
Det här var otroligt vackert att se 😎

Numera kan han/hon både sitta på min hand och äta och äta ur den. Jag får passa mig bara; när jag brutit valnötterna i lite mindre bitar så börjar det tydligen lukta gott om mina fingrar också, idag "provbet" korren lite i ett finger (väldigt försiktigt) vilket gjorde både mig och korren lite rädda. Det tog en minut innan vi var på banan igen, men det är (tydligen) ett ömsesidigt förtroende vi behöver bygga… :)
Ekorrar är så otroligt vackra och sociala. Jag skulle vilja ha en "egen" kurre.

Numera klättrar han/hon upp på mina axlar och skaffar sig samma utsikt som jag har. Känns nästan lite läskigt när man inte vet vad den håller på med… :)
Igår regnade det här så då fick den komma in och sitta på dörrmattan och äta frukost. Man ser på öron och svans att den är lite blöt.
// Staffan

Någon som vet vad som är det bästa för en liten ekorre att äta? Jag bjuder mest på valnötter och ibland osaltade jordnötter och båda verkar falla i god jord; men det kanske finns något ännu bättre att bjuda på?
Jordnötsringar? :)
// Staffan
#20. De brukar ju tyvärr stjäla fågelägg, så hur skulle den reagera på ett hönsägg tro?
Är de inte mer eller mindre allätare?

#21 Ja, det kanske är en bra idé. Man kan ju faktiskt också koka det och dela det i mindre bitar. Det kanske skulle slå valnötterna… :)
Jag sitter bara och ler och myser vilken fantastisk vänskap du har skapat där Staffan, helt otroligt 😎
Ekorrar är övervägande växtätare som hos oss till stor del lever av gran- och tallkottarnas frön. De är mycket förtjusta i hasselnötter, och mogna ekollon kan de också äta. Observera dock att ekorren inte alls är knuten till ekar. Ordet ekorre har faktiskt inget med ekar eller ekollon att göra, utan första delen lär komma från ett lågtyskt ord som betyder "snabb, kvick". Den har traditionellt hetat "ekorre" i så gott som hela det svenska språkområdet, alltså även i t ex Norrbotten där man i gamla tider inte visste vad en ek var. Att de tycker mycket om jordnötter och solrosfrön vet jag från tiden då jag matade diverse djur uppe i skogen. Fågelägg kan de ta någon enstaka gång, men det är inte alls så vanligt som man kan få intryck av i vissa äldre böcker. Det mesta tyder på att de inte aktivt söker upp fågelbon, utan möjligen äter äggen när de råkar stöta på ett bo. Någon enstaka larv eller insekt kan också slinka ner - men absolut mest växtföda alltså. På hösten äter de också en del svamp.
#24. Tur att en expert kommer in och rättar mig, kanske lika bra att du Staffan inte skall koka något ägg och ge den som jag skrev i #21.
- Redigerat 2025-06-26 18:45 av Tarotstollan
Jag har aldrig hört någon rekommendera ägg som ekorrmat. Enligt en tysk bok i ämnet är "inhemska nötter, som hassel- och valnötter" idealiska. Gärna med skal, så att ekorrarna får jobba med tänderna. Även frukt och grönsaker som t ex äpplen, druvor och morötter går bra att ge dem. De bör alltid sköljas först, ifall att de är besprutade. Frukt innehåller en hel del vätska, men man bör ändå alltid ha en vattenskål vid matplatsen om den inte ligger vid en damm eller bäck. Hittar du någon benbit eller ett fällhorn kan ekorren få slicka på det för att få i sig kalk.
En iakttagelse jag har gjort många gånger är att ekorrar och småfåglar samsas väldigt bra på samma matplats, även på våren. Det tolkar jag som att fåglarna inte ser ekorrarna som något större hot mot dem själva eller deras bon. Jämför med hur småfåglarna behandlar en hök eller uggla som sitter öppet och synligt! Den blir rejält mobbad tills den till slut tar till flykten.
- Redigerat 2025-06-26 18:41 av Rådjurstoken

#23 ❤️
#24 #26 Rådjurstoken
Tack för all informationen - värdefullt att veta. Färskt vatten finns alldeles nära och det är ofta det blir några bitar valnöt och sen lite vatten och sen mer nötter :)
Jag har noterat samma sak som du vad gäller småfåglarna. De sitter ofta alldeles nära varandra och verkar närmast trivas i varandras sällskap.
// Staffan

Numera blir det emellanåt ett par inomhus också… :)
Meeen så sött🙂
/Maria
#28. Snart har du en nattgäst som sover på din kudde!😍
Du behöver ingen nalle i sängen! 😍

#30 Hoppas det, det hade varit mysigt… :)
#31 Tur det; har inte råd med någon nu när jag lagt alla besparingar på valnötter… ;)
// Staffan
En annan ekorrvän är den engelska naturfotografen Dani Connor, som slagit sig ner i Kalvträsk utanför Skellefteå. Hon är helt betagen i våra ekorrar (de röda är ovanliga i hennes hemland), och när deras biotop i Kalvträsk hotades av avverkning gjorde hon en insamling för inköp av marken. Den nådde målet på fyra dagar och fördubblades t.o.m.
Här är hennes YouTubekanal.
Ber om ursäkt om det blev lite OT i sammanhanget.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2025-07-14 14:10 av Fornöga

#33 Fornöga
Vad roligt! Tack för länktipset! :)
Idag blev jag så glad ekorrarna är tydligen kvar har inte sett dom på så länge men en kom skuttandes i morse när jag skulle börja klippa gräset så det verkar som om dom är här men jag har inte sett dom på länge.
Nu har jag gjort vildvuxet i ett ganska så stort hörn och på en kulle för att hjälpa bin med flera djur kan dom tänkas gömma sig där jag vet inte hur ekorrarna är men igelkottarna jag inte heller sett på länge dom förvånas jag inte om dom gömmer sig där nere eller på kullen och att dom kan finnas kvar fast jag inte sett dom förr syntes både igelkottarna och ekorrarna ofta men idag kom en fin liten lirare skuttandes glatt över gården 🤗
#28 Hur mysigt som helst tänk att ha dom inne i soffan vilken känsla 😎
#33 Vilken härlig läsning vilken kvinna man blir så innerligt glad av såna människor som bryr sig så oerhört om djuren 😎
Undrar om den specifikt tycker att du verkar vara en schysst snubbe, eller om dom skulle acceptera vilken människa som helst som sitter still med en nöt i närheten.
Skulle inte förvåna mig om det tycker att den lärt känna just dig.
Mvh // Johan

#36 Johan
Bra fråga. Jag tycker såklart att vi har utvecklat en speciell relation och fått förtroende för varandra. Men jag vet också att den numera vågar lita även på andra människor i min närhet, till exempel min grabb. Det handlar säkert ganska mycket om hur man beter sig… :)
// Staffan

Häromdagen hade vi gäster och det fick mig lite att tänka om. Ekorren kom till mig specifikt och hoppade också upp hos mig knäet och hämta några nötter. Som grädde på moset verkade den förstå mig när jag sa att "nu räcker det", då skuttade den glatt vidare ut på tomten och hängde inte kvar där vi satt… :)
// Staffan
#38: Haha. Jag är inte förvånad. Varken över att ekorren är smart, eller att det är du som lyckas få den trygg nog.
Mvh // Johan

Jag tror den skulle kunna tänka sig att bli kompis med alla oss på den här sajten, det är bara en fråga om tid och tålamod. Sen finns det möjligtvis också ett litet inslag av att inte ha några onda avsikter :)