Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettsvamp
Läst 56 ggr
Staffan
2

Vad för murkla?

murkla.jpg

Vad kan det här vara för murkla? Hittad på tomten nu idag och ovanligt stor tyckte jag, ungefär som en knytnäve.

// staffan

Bagossa
3

Det ser ut som en stenmurkla och de blir rätt stora. Förr i tiden var den ätlig men idag är den inte det. Dvs i äldre svampböcker ansågs den vara ätlig efter förvällning, men idag vet vi att giftet finns kvar och bör därför inte konsumeras.
Den är inte ovanlig och ploppar upp nu på vårkanten. Det sägs att man kan gräva ner tidningar för att locka fram fler, men vad vet jag.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Stenmurkla

Ulla
1

Jag har ett par bekanta som fortfarande plockar och förväller stenmurklor varje sommar. De säger att de har överlevt murklorna i 70 år så de räknar med att göra det i fortsättningen också. Som tur är så brukar de inte bjuda sina gäster på murkelsås.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Staffan
1

#1 Tack för svar och beskrivning, tycker det verkar som att du har rätt. Brukar se lite murklor varje år men aldrig så stora som den här.

#2 Murkelsås är ju så gott! Nästan så att det är värt risken; numera är ju allting farligt och/eller livshotande… :)

Sindri
1

Det finns ju toppmurklor, som inte är giftiga. För 16-17 år sedan poppade det plötsligt upp 3 st på tomten. Jag märkte ut och vaktade stället noga, men det kom aldrig fler, tyvärr.

Maria
1

Förr köpte jag Murkla i saluhallen men helt plötsligt var det förbjudet att sälja.

/Maria