Majs
För ett par år sedan testade jag att odla majs i växthuset. Tyvärr passade det inte mig så bra; dels hade majsen en inte helt angenäm doft och dels så skräpade den ner mer än något annat jag odlat. Skörden blev inte heller så imponerande.
Någon här som här bättre erfarenheter av majs?
Kanske jag hade valt fel sorts majs?
// Staffan
Jag odlade majs för många år sedan när barnen var små, det gick rätt bra har jag för mig. De odlades ute på friland. Alla kolvar blev inte fulla med majskorn, men vi kunde äta en hel del och barnen tyckte det var jättekul.
Använde du popcornmajs från affären eller köpte du riktigt utsäde? Det är väldig skillnad har jag läst.

Jag odlar majs varje år. De ska stå ganska tätt och vara några stycken för att säkra att man får en bra skörd. Jag tycker majsen är fin i landet. Den ger lite höjd. Barnen älskar att gå och hämta majs till grillningen på sensommaren. Odlar man i växthus måste man själv skaka dem lite så som vinden skulle gjort ute, annars pollineras inte kolvarna och skörden blir katastrof. De tar också rätt mycket plats, så man får ha ett stort växthus aom.man ska odla både majs och annat. Jag brukar få ett par kolvar/planta, runt 20 plantor per år så mellan 30-40 kolvar. Bäst blir det om jag sår direkt på friland. Försådder har en tendens att ruttna. Blandar heller inte sorter. Då blir det ingen bra skörd. Majs från popcorn blir i princip bara ett gräs utan kolvar. Att de skulle lukta har jag aldrig märkt.
De kanske passar bäst på friland. Kan man odla dem i zon 3?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Zon 3 går ner i Skåne med en liten bit. Jag har odlat majs här. Om det var tur eller skicklighet vet jag inte men det gick bra.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

#1 Sindri #2 oh-la
Har för mig att jag köpte ett par små krukor i en handelträdgård som jag planterade om i större krukor. Sannolikt är det så att man borde ha ett större växthus än vad jag har eller odla dom på friland. Osäkert dock om mängden sol och värme räcker till för att det ska bli framgångsrikt här uppe i Norrtäljetrakten.
// Staffan