Rhododendron
Jag vet att många gillar rhododendron men själv är jag inte lika förtjust i den. Jag vill gärna att det som växer i min trädgård ska kännas som att det hör hemma på platsen och passar in estetiskt. Det är säkert högst personligt men själv förknippar jag rhododendronen (kul ord) med engelska sydkusten, och inte med skärgården och svensk natur.
Förra ägaren till mitt hus på landet hade planterat en rhododendron som så klart stortrivs där den står. Det tar emot att ta bort den men förra året klippte jag ner den rejält och nu tycker jag inte alls att den är lika störande. Busken ser också ut att vara glad - ska se om jag kan komplettera med en bild på den framöver.. :)
// Staffan
- Redigerat 2025-04-16 11:22 av Staffan
Jag föredrar Azaleor som jag gissar är en släkting. Tyvärr tappar ju Azaleorna bladen på vintern om jag minns rätt.
/Maria
Åsa tycker inte heller om Rhododendron. Jag tycker att de är fina på rätt plats. De ger mycket färg åt platsen där de står.

#2 Ja, de ger onekligen mycket färg. Men det kanske är delvis det som är problemet. De ger för mycket färg. Ofta fel färg dessutom. Sen är ju bladen märkliga dom också… :)
Håller med om att färgen inte är helt rätt överallt. Bladen gillar jag för att de är mörkgröna. Att de ser ut som plast kan jag stå ut med. 🙂
Jag är kluven till Rhododendron.
Jättevackert när den blommar och vintergrön så jag vet egentligen inte vad det är…
/Maria
Älskar Rhododendron.
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"