Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettbuskar
Läst 311 ggr
DesK
2

Magnolia

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har 2 Magnolior på vår tomt. Den ena står i sydvästläge, medan den andra står i nordostläge. Den förra börjar komma igång, men den andra sover ännu. Vi funderar på att ta ned tujorna bakom Magnolian, så att den fär ännu mer kvällssol. Vad tror ni om det?

/Désirée

• Redigerat 2025-04-15 20:04 av DesK
Magi-cat
1

Så härligt med magnolia!😍🌸 De är så vackra!

Fast synd att ta ner tujan, tycker jag. 💚🙂 De är fina de också.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

DesK
2

#1 När jag flyttade hit, för snart 10 år sedan var det en gigantisk tujahäck i söder och väster, som vi tog ned, vilket gav oss utsikt och sol på tomten. Innan var tomten helt i skugga och noll utsikt, bara en grön vägg. Så jag är inte så glad för tujorna.

/Désirée

Maria
1

Väck med Tujan😃

Jag tycker Tujor är urtrist.

/Maria

DesK
1

#3 Lyder villigt! 👍 Fram med motorsågen 😊

/Désirée

• Redigerat 2025-04-15 20:59 av DesK
Maria
1

#4😃😃😃

/Maria

Krullibull
1

ÅH! Det kanske är en sån jag går och glor på varje vår! Det sticker ut över någons trädgårdsvägg där vi brukar promenera. Jag såg faktiskt just idag att det hade börjat slå ut fint igen.

Jag kanske förolämpar dem, för jag går och säger att det är bananer för hur avlånga de är.

Helt fantastiskt fina!

Sindri
1

Thujor är väldigt fina, men det hör ju inte riktigt hemma i vår natur. Vi har en gigantisk på vår tomt, som dels skuggar lite mycket men å andra sidan ger oss insynsskydd på balkongen. Jag skulle nog ta ner den ni har. Magnolior är ju vackra även om det är en kort lycka.

Draken
1

Jag gillar Tujan. Den är perfekt om man vill ha bra insynsskydd. Vi letar hus just nu, och jag har sagt att när vi väl har fått tag på ett hus, så vill jag ha en Tujahäck som insynsskydd på tomten 😊

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Staffan
1

Jag har inte heller något emot tujor - så länge de inte blir för stor och stänger in mig mer än jag önskar. Men det är ju å andra ett problem som tujan delar med rätt många andra olika arter också… :)

DesK
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Här är dagens bilder på min södra Magnolia

/Désirée

Sindri
1

Så otroligt fint det blir när de slår ut. Vi ser fram emot att få följa den.

[Undertaker]
2

Ni som har magnolia: Har ni någongång lagat något med blommorna? Finns massa recept har jag fått lära mig men finns inga träd i min trakt. Får se om min kära mor låter mig plocka några knoppar nästa gång jag är på besök.

DesK
1

#12 Visste inte ens att Magnolian är ätlig, så spännande! Vill du länka till några recept?

/Désirée

Krullibull
1

#12 Åh nej, säg inte så! Nu kommer jag ha ännu en sak att vara besatt över! Jag tycker att det är så himla kul att använda växter till kroppsvård och matlagning.

[Undertaker]
1
"Älskar man inte magnolia är man inte riktigt klok, det är i alla fall mina tankar kring det hela. Därför var min besvikelse enorm när jag gjorde min första omgång med magnoliasaft och den smakade pissoar. Jag försökte övertala mig själv att det var gott, bara för att jag så gärna ville. Tiden gick, magnolian höll på att blomma över och sedan var det förbi. Men så en dag i parken gick jag förbi en rosenmagnolia, som blommar något senare i min stad, tog med mig sju blommor hem och gjorde istället en kalldragen saft på bladen. Där satt den. Ljuvligt, magiskt och mjukt. Är du gravid ska du dock undvika just denna saft." /My Feldt
DesK
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

#15 Tack för länkarna 🙏😊
Dagens bilder, här är rena högsommarvärmen idag 😊

/Désirée

Maria
1

#16 Så vackert 🙂

/Maria

Krullibull
2

#15 Farliga länkar när de har en så underbar färg som man bara vill glo på!

Denna var rolig! "Därför var min besvikelse enorm när jag gjorde min första omgång med magnoliasaft och den smakade pissoar."

DesK
2

Dagens bilder 😊

/Désirée

Maria
1

Magiskt 🙂

/Maria

DesK
1

Än står den så fint 😍

/Désirée

• Redigerat 2025-04-21 17:51 av DesK
Staffan
1

Blir intressant att se hur länge blomningen håller på. Ännu så länge ser det ju faktiskt ut att vara gott om knoppar i trädet :)

DesK
2

#22 Staffan, ja, än blommar den fint 😊 Igår regnade det, så blev ingen bild då. Idag ser den ut såhär

/Désirée

DesK
2

Den på nordöstra sidan om huset blommar aldrig lika rikt och ligger långt efter den på andra sidan. Dagens bild på den

/Désirée

DesK
3

Dagens bilder 😊

/Désirée

Magi-cat
1

#25 Mmmmm … magnifik! 😍🌸

DesK
2

I fredags såg den ut såhär

/Désirée

DesK
4

Det blev nattfrost natten mellan fredag och lärdag, så idag ser den ut såhär

/Désirée

Magi-cat
1

Så vacker ändå! 😍

Sindri
1

Magnolior är sagolika. Att vi kan ha sådana tropiska växter i Sverige är fantastiskt.

Staffan
1

Tycker också den fortfarande den är fin, även om frosten gjorde stor skillnad. Imponerande att den varit så fin i två veckor nu! :)

// Staffan

DesK
3

Nu blommar magnolian på norrsidan och den på södersidan är helt grön. Tänk att det kan vara så stor skillnad på en och samma tomt!

/Désirée

Staffan
1

#32 Ja, tillgången på ljus gör enorm skillnad. Själv har jag först i år upptäckt vilken galen skillnad det gör att ha växtlampa när man driver upp frön… :)