Ta hand om gräsmatta
Vilket är bästa sättet att ta hand om gräsmattan på ett försiktigt sätt?
Hos mig råder tyvärr bevattningsförbud så jag vill helst inte använda något starkt gödningsmedel. Har hört talas om att man kan "dressa" en gräsmatta med lite ny näringsrik jord, är det någon här som testat det?
// Staffan
Låt gräset ligga kvar när du klipper gräsmattan.
Är din gräsmatta i dåligt skick? Annars är det bästa att inte klippa för kort när du klipper, och låta gräset ligga kvar. Gräs är superbra gödningsmedel. Blir det regn och bra tillväxt så kan du samla ihop gräset och använda i dina odlingar. Då är det bra att du inte har någon konstgödsel i.
Sand är bra för gräs och håller fukt så lite sandlådesand kanske?

#1 Låter alltid klippet ligga kvar.
Men tänker att det kanske finns något mer man kan göra? :)
- Redigerat 2025-04-15 12:57 av Staffan
#3: Jag trodde esteten i dig komposterade klippet för att det inte ska ligga kvar på gräsmattan. 🙂

#2 Tack för sandtipset. Om jag bestämmer mig för att ge gräsmattan lite extra jord blir den med en som har sand inblandat.
#4 Nope. Esteten i mig låter det ligga kvar för att inte utarma gräsmattan helt… :)
Vertikalskär är annars ytterligare något man kan göra. Hjälper för att få luft till rötterna framförallt om jorden är väldigt kompakt.
Vertikalskär genom att göra små lufthål ett par centimeter ner i jorden och skär lite i/sära på gräsrötterna så att gräset syresätts och dräneringen förbättras. Enklast är att lufta gräset med så kallad vertikalskärare men du kan också sticka hål med valfritt spetsigt verktyg cirka var 5:e till var 10:e cm.
https://www.bygghemma.se

#6 Just det, såna finns det också. Känns iofs lite läskigt att sticka ner en massa knivar bland kompisarna som bor där… :-/
#6: Nej, nej då dödar man sina minsta trädgårdsarbetare…..😥
#8: Oftast finns de behovet mer när man har brist på sådana. ;)
Då man med nog insekter och framförallt mask och annat får luftig jord helt naturligt.