Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterdjurfåglar
Läst 46 ggr
Staffan
4

Fågelunge ur boet

liten.jpg

Förra sommaren hade jag ett fågelbo i en del av hängrännan (under ett annat tak) där jag inte trodde det var möjlig att bygga ett rede. I mitten av juli bestämde sig (den enda) ungen för att det dags att lämna för att fortsätta ute i den stora världen.

Det var dock några dagar innan den kunde flyga så istället sprang den runt på marken vid mitt växthus och den lilla inhängnaden jag har för att hålla harar och rådjur borta från grönsakslandet.

Såklart var det trist och kallt väder den här dagen och på kvällen började det dessutom spöregna. Jag vet ju att man inte ska lägga sig sånt här utan bör låta naturen ha sin gång men den den här gången fick jag en känsla av att jag absolut behövde hjälpa till litegrann. Letade därför upp ungen i mörket och lyfte upp den i boet igen där den åtminstone fick vara torr.

Nästa förmiddag var solen framme igen och vid lunch hade min nyfunna kompis hoppat ner på marken igen. Försökte nu hålla mig undan så mycket jag kunde och märkte nu tack och lov att den hade övervakning av riktiga proffs. Vet tyvärr inte vad det var för fågel då föräldrarna var väldigt skygga men skulle gissa någon slags lövsångare typ. Men det är en amatörgissning… :)

Tre dagar tog det innan den försvann, jag hoppas
att det var för att den fick vingarna att bära
…och att den hälsar på i sommar :)

// Staffan

Maria
1

Vilken söt historia och tillika fågel.🙂

/Maria