Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettträdgårdens-byggprojekt
Läst 82 ggr
Staffan
3

Nya fågelholkar

Jag har gott om fågelholkar på tomten som jag snickrade för kanske 15 år sedan. De börjar nu bli till åren så därför börjar det bli dags att bjuppa på lite nya bostäder åt vännerna med två vingar.

Det råkar inte finnas någon fågelholksexpert här som sitter på några värdefulla tips man bör ha i åtanke? Kanske rentav en ritning? :)

// Staffan

[Undertaker]
0

Har ingen ritning men i holken vid ingången brukar man ha en planka för att hindra större fåglar från att kunna ta sig längre in och nå äggen/ungarna.

Staffan
0

Låter klokt. Jag brukar också förstärka runt ingången för att inte hackspetten ska göra ett försök att hacka sig in.

Maria
0

Det är något jag saknar.
Det hade varit så roligt att mata fåglar men tyvärr hade vår katt Lakritz gillat det lika mycket.

/Maria

Vixxen
1

Härligt med fågelholkar!
Här brukar det finnas fina holkar som kommunens LSS-grupp tillverkar och säljer.

Staffan
0

#4 Säljs de på marknad då eller i någon butik?

Vixxen
0

#5: Kan köpas direkt från gruppen eller i en Second hand-butik här.

Ulla
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den här fågelholken hittade jag i en liten träddunge på landet förra sommaren. Den satt på ett träd, bortglömd under många år. Det var nämligen min pappa som byggde den och gav den till mig. Han dog 1994, så holken har drygt 30 år på nacken.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Staffan
0

#6 Bra grej att snickra, kan tänka mig att dom är populära :)

#7 Vilken fin limegrön färg; ser ut som att det är en kanariefågel som bor där :)