Trädgård iFokus

Trädgård

Läst 169 ggr
Staffan
2

Återkommande favorit?

Har ni någonting som ni odlar varje år och skulle ha svårt att klara er utan? :)

// Staffan

• Redigerat 2025-04-08 13:43 av Staffan
[GTBLovesAnimals]
0

Ähh tomat paprika odlar vi varje år men vi skulle kunna vara utan

Maria
1

Bifftomat🙂
Svårt att hitta i affärerna numera och min absoluta favorit.

Jag brukar göra tomatchutney.

/Maria

Maria
1

Hade vi haft större som vi hade förr så hade jag odlat mycket Mangold.
Jag ska försöka i en odlingsbänk i år.

/Maria

Sindri
1

Jag kan inte vara utan något jag odlar!
Örter av många olika slag
Vitlök
Potatis
Lökar av olika slag
Jordgubbar
Smultron
Björnbär
Svarta vinbär
Hallon
Tomater
Gurka
Squash
Paprika
Bondbönor
Sockerärtor
Sallad
Vindruvor
Äpplen
Päron
Körsbär
Plommon

Kål av olika slag har jag gett upp.

Maria
1

#4 Jag lyckades bra med brysselkål förr.

/Maria

Staffan
1

#2 Maria

Odlar du upp bifftomater från frö eller brukar du köpa plantor?

#4 Sindri

Har du kanske några favoriter bland dom?
Har för övrigt och försökt med, och gett upp, olika sorters kål. Dom är helt enkelt lite för populära bland trädgårdens små gäster… :)

// Staffan

[Undertaker]
2

Klarar mig inte utan jordgubbar. Utöver det lär det vara alla kryddväxter jag odlar och fryser in för att använda i matlagning.
Tycker även broccoli är något som verkligen lönar sig.

Detta år är dock mest att se vad som funkar bra på en balkong med ganska så extrema förhållanden.

Staffan
1

#7 Broccoli har jag också haft vid ett par tillfällen och varit imponerad av resultatet, blev superfina!

Staffan
1

gurka.jpg

Jag brukar alltid se till att odla vanlig slanggurka. Har den i växthuset och tycker det är imponerande hur snabbt gurkorna växer. Brukar ha minst två gurkplantor och vissa dagar kan jag skörda 4-5 stora gurkor. Dessutom äter man ju sallad hela tiden på sommaren. Förra året blev det över 70 gurkor… :)

Sindri
1

Jag odlar flera olika sorts gurkor, både till inläggning och färskkonsumtion. Gillar mest de som inte blir så långa för jag tycker de har mer koncentrerad smak. Visst är det konstigt att något som innehåller 96 % vatten kan smaka något alls?
Gurkor är en gåva. Jag har säkert 20 burkar kvar med saltgurka i källaren från förra sommaren. Jag provade ett östeuropeiskt recept på gurksallad som vi inte hunnit äta av än.

Maria
1

#6 Jag har odlat från frö.

/Maria

Jane-Lyzell
2

Gurka , tomat, lök (alla sorter) potatis . paprika, chili, dill, persilja ,koriander, Basilika. Salvia,timjan.rosemarin ja de flesta kryddor - sallad och jordgubbar förstås - sen har jag ju frukträd och buskar - så det blir en hel del 😊

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

DesK
1

Kryddväxter, gurka, tomat, paprika, sallat och squash är det som jag odlar oftast med lite varierande resultat 😊

/Désirée

Ulla
1

Jag gillar paprikaväxter. Har bl a haft spetspaprika i en kruka och där har den varit både fin och gett många paprikor.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Maria
1

Jordärtskockor satte jag och glömde så de var under jord hela vintern. En jätteskörd blev det.

/Maria

Maria
2

Här kommer hälften ungefär
17443524012011034379152098042867.jpg

/Maria

Staffan
1

#15 #16 Maria

Oj, dom ser fina ut. Jag har faktiskt ett område med jordärtkockor som jag ALDRIG har skördat - har ingen aning om vad jag ska göra med dom?

Maria
1

#17 Jättegott att ugnsrosta. Ensamma eller ihop med andra rotfrukter.
Jordärtkocksoppa är ljuvligt tycker jag.

/Maria

DesK
1

#17 Hade på en tidigare tomt mycket jordärtskockor och dom åkte med i diverse grytor och gratänger. En len puré är jättegod till ljust kött eller fisk. T ex puré med smör och ägg i smaksatt med lite citron och salt är jättegod till vit fisk och smörstekt sparris.

/Désirée

Maria
1

#19 Låter gott

/Maria

Staffan
2

Flera bra tips här, jag kanske blir tvungen att skörda dom i sommar… :)