Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterperennerkryddor
Läst 117 ggr
DesK
1

Ramslök

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Ramslök är en fantastisk vild lökväxt, som sprider sig bra där den trivs. Jag brukar åka till Kinnekulle och plocka en del såhär på vårkanten. Obs! Det är förbjudet att plocka den i naturreservat, men utanför dessa är det okej att plocka, men absolut inte gräva upp plantor. För det senare måste man ha markägarens tillstånd.
Jag gör lite olja, smaksätter en mild vinäger, hackar till pesto och smör och torkar. Den den hackade fryser jag i påsar, som jag sedan tar fram och njuter av. Den torkade blandar jag med salt.
Bilder från förra vårens plockning.

/Désirée

Lona
2

Tänk på att ramslök har vissa likheter med liljekonvalj som är giftig så förvissa er om att det verkligen är ramslök ni plockar/äter!
Även i Skåne finns det stora bestånd på sina håll.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Staffan
1

#1 Tänkte på exakt samma sak; de där bladen ser väldigt lika liljekonvaljer. De växer ju dessutom på ett liknande sätt sådär i mattor.

Staffan
2

#0 DesK

Låter gott! Visst är det så att ramslöken på senare år verkar ha blivit en favoriter bland kockarna? Tycker allt oftare man ser den i olika menyer :)

[Undertaker]
1

Vi brukar göra pesto, smör och annat. Butikerna här har ramslök ravioli också när det är säsong.

DesK
0

Oj! Förlåt, glömde skriva om förväxlingsrisken. Tack och lov har dom helt olika doft.
#3 Staffan, ja den har blivit alltmer populär. I Tyskland har den varit populär betydligt längre, så tyska sajter har massor av trevliga recept så här på vårkanten 😊

/Désirée

Ulla
1

Jag har en burk med torkad ramslök som jag har fått. Vad ska jag göra av den? Har aldrig använt ramslök i matlagningen.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

DesK
1

#6 Du kan blanda det med salt, så har du ett gott kryddsalt 😊

/Désirée

johan
1

Ramslök luktar så gott när man går förbi.

Mvh // Johan

Sindri
1

#0: Ååååh!
Inte ett dugg avis….😉
Jag köpte plantor dyrt för några år sedan, har provat olika ställen i trädgården och de lever, men förökar sig inte, jag plockar bara enstaka blad varje år.
Jag ser till att fröna kommer ner i jorden intill, men något är inte så bra där de växer nu heller. Några under ett äppelträd och de andra under syrenbuskar.
Det blir spännande i år att se om det hänt något.

Maria
1

Jag har bara använt torkad ramslök.

/Maria

Sindri
1

Jag köpte torkad ramslök på Gotland en gång, men tycker tyvärr inte det smakar mycket.
Det är nog bättre att frysa in och använda i tillagningen.