Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettplantskolor
Läst 168 ggr
Staffan
2

Handelsträdgårdar & plantskolor

Bland det bästa jag vet är att skrota runt på härliga handelsträdgårdar och plantskolor, allra helst dom som ägs och drivs av entusiaster och inte tillhör de stora kedjorna. Jag vill inte ha med mig en inköpslista utan föredrar att istället ha gott om tid för plocka på mig det som jag hittar, tycker om, och vet att jag har plats för.

Inom räckhåll för mig finns det några som jag uppskattar extra mycket:

1. Kröns Trädgård
Härlig handelsträdgård på Väddösidan av Älmsta en halvtimme norr om Norrtälje. Har funnits där i 30 år och är varje år är det lika bra eller bättre än jag mindes att den var sist. Den ligger lite avsides så därför finns det ofta chans att sånt som är slut på annat håll. Trevlig och kunnig personal som gärna hjälper till. Här finns också en enklare restaurang som jag testat och ätit gott på. Inte så stort urval men gott.

2. Wallby Trädgård
Ett annat ställe i närheten av Norrtälje som också är trevligt. Det här ligger 15 minuter söder om Norrtälje nära Sundsta. Även här känner jag mig som hemma. Utspridet över ett stort område finns det mesta man kan tänkas leta efter i odlingssammanhang. Ovanför handelsträdgården finns även här ett ställe där man kan fika eller äta en enklare lunch i trevlig trädgårdsmiljö.

3. Åkersberga Växtförsäljning
I Åkersberga (som ligger närmare Stockholmsområdet) finns Åkersberga Växtförsäljning. Lite större sortiment. Lite dyrare. Men också riktigt bra. Fast ibland för mkt folk. Ska man åka hit ska man försöka välja en tidpunkt då inte alla vill handla växter. För den som letar efter något särskilt kan jag tänka mig att det här är himmelriket. Även här kan man äta/fika men det har jag inte testat.

Det fanns tidigare också en platskola ute i Furusund som jag tyckte mycket, men den stängde tyvärr för några år sedan. Sannolikt var vi inte tillräckligt många som handlade där… :-/

Finns det någon handelsträdgård i din närhet som du skulle vilja rekommendera?

// Staffan

• Redigerat 2025-04-05 16:57 av Staffan
Draken
1

#0: Där är jag lika. jag kollar hellre runt för att se vad som finns och se vad jag fastnar för 😊

Tyvärr har jag bara en mindre i närheten där jag bor.

Evonella gardens

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Staffan
0

#1 Draken

En mindre handelsträdgård? Kikade lite på deras webbplats och fick intrycket att det verkar vara ett ganska välsorterat ställe (https://www.evonellagarden.se).

Tack för tipset, om jag få möjlighet ska jag titta förbi någon gång.

// Staffan

Lokalt odlad sommarplant, trädgårdsväxter och tillbehör. Inspirerande trädgårdsbutik med snittblommor i säsong, annorlunda krukväxter och inredning!
Staffan
1

krons.jpg

Hittade den här bilden som jag tog på Kröns trädgård förra året… :)

// Staffan

Niklas
0

Växtplats Nybyn i Norrtälje gillar jag. Där kan man dessutom fika också.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Staffan
0

#4 Niklas

Har jag aldrig besökt. Vad roligt, tack för tipset! :)
Det stället ska jag testa. Enligt deras webbplats ligger det i Rimbo så en halvtimme från Norrtälje är det ungefär.
Vad är det som får dig att gilla det stället?

// Staffan

Niklas
1

#5: Det är olikt alla vanliga handelsträdgårdar. För mig är det mer ett trevligt utflyktsmål än en leverantör av plantor. Man kan sitta på olika ställen i trädgården och äta eller på en lummig uteplats som har ett tak av humle.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Staffan
0

#6 Låter trevligt, ska försöka ta mig dit och se om du har rätt… :)

Draken
0

#2: Ja de brukar ha väldigt bra sortiment 🙂 Men det skulle vara roligt att kunna gå runt och ströva i andra lite större också 😊

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

• Redigerat 2025-04-27 10:35 av Draken
Staffan
1

Förstår dig; tycker alltid jag mår bra i de miljöerna. Särskilt dom som tas om hand av intresse för växter och inte att tjäna maximalt med pengar… :)

Draken
0

#9: Precis. Hon som har Evonella har gröna fingrar tror jag. All plant hon har är jättefina och täta. Det är inte jättedyrt (jag tycker inte det i varje fall) heller.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Staffan
0

#10 Bra kombo. Låter som att hon trivs med det hon gör. Man kan ju också tänka sig att den som har gröna fingrar lättare kan hålla förhållandevis bra priser… :)

// Staffan

Draken
0

#11: Ja men precis 🙂

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

oh-la
2

Bir man på västkusten runt Göteborg vill jag verkligen rekommendera Hjälmeskulla handelsträdgård. Otroligt mysigt, bra utbud och nyligen byggde de ett stort växthus med fik där man kan ta en kaffe och något att äta. Hjälmeskulla är familjedrivet sedan några generationer och de som äger det bor i husen runt handelsträdgården.

Maria
0

#13 Tack för tipset

Såg att det ligger i Kungsbacka.

/Maria

• Redigerat 2025-04-30 14:58 av Maria
Staffan
0

#13 Det låter mysigt! Om du besöker stället så ta gärna en bild och dela här; tycker det är roligt att se hur det ser ut :)

oh-la
0

#14, precis, och det är bra om man har bil om man ska dit eftersom det ligger en bit utanför själva kungsbacka.