Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettpotatis
Läst 111 ggr
Staffan
1

Vilken sättpotatis och när?

Jag sätter varje vår potatis. Brukar köra tre olika sorter, dels för att det är trevligt med variation och dels för att inte alla ska bli klara samtidigt.

Vid två tillfällen har jag varit för tidigt ute innan värmen infunnit sig tillräckligt vilket då lett till att sättpotatisarna ruttnade och säckade ihop helt. Vid var potatis var det bara en lite grop i jorden. Har ni något riktmärke för när våren kommit tillräckligt långt eller är det bara att fortsätta gå på känsla och lära sig av sina misstag? :)

Förra satte jag sorterna Swift, Connect och Rocket. Kanske inte dom roligaste sorterna men jag hade varit utomlands och var sent ute så det fanns nästan ingen butik som hade något sättpotatis kvar. Igår tänker jag skaffa sättpotatis i tid.

Vilken potatissort är din favorit?

// Staffan

Maria
1

När vi odlade mycket förr så var mandelpotatis favoriten.

/Maria

[Undertaker]
3

Använder du dig av ”chitting”? Så kan man ge potatisarna en snabbstart innan temperaturerna är stabila nog. Då låter man dem börja gro i en äggkartong på en fönsterbräda i några väckor och planterar innan första bladen kommer.

Själv kämpar jag lite denna vår då ena veckan har 20 grader, den andra under 0 på nätterna.

Använder inte heller sättpotatis utan tar potatis som hunnit börja gro i kylen. Men jag gör det då jag inte odlar någon större mängd och på så vis inte sitter på massa potatis jag inte kan plantera.

DesK
1

Jag har fått en ny favoritpotatis, Rattepotatis, påminner om mandelpotatis men kokar inte sönder, så som mandelpotatis lätt gör. Vet dock inte om den finns som sättpotatis.

/Désirée

Maria
1

#3 Låter som något gott.

/Maria

Sindri
1

Jag sätter flera sorter i år - men bara röda. Förra sommaren blev all potatisblast uppäten av mördarsniglar, de satt i klasar på blasten och kalasade - mitt på ljusa dagen.
Alla utom de två röda sorter jag hade då - Asterix och Cherie.
I år fanns inte Cherie, men jag hittade några andra röda sorter. Är mycket spänd på en som heter Hössna röd som skall vara bladmögelresistent.
Det finns mycket att beställa på nätet - man kan oftast välja vilken vecka man vill ha leverans så man får den i rätt tid.
Mitt bästa tips är att samla ihop plasttråg som man köper förpackat kött och fisk i, lägga ett lager jord och några potatisar i varje. Det är lagom kanske kring 20 april i zon 2. Då får de både rötter och lite grönt på sig. Där sparar man lite tid.
Man skall plantera ut när jordtemperaturen är +8 grader har jag lärt mig. Hos oss var det förra året 8 maj. Min morfar tog alltid en näve jord i handen och smulade den för att se att det var rätt tid att sätta.

[Undertaker]
1

#5: Uppdatera oss gärna kring hur de andra röda sorterna och enbart röda sorter klarar sig från sniglar!

Sindri
1

#6: Ja, det kommer jag att göra, tycker själv det är spännande att se.

Staffan
2

#1 Med norrländska föräldrar är jag välbekant med mandelpotatisen, håller med om att den är god.

#2 Det beror lite på när jag kommer igång. Ibland brukar jag låta potatisarna ligga framme (ljus och svalt) så att ögonen hinner växa till innan de hamnar i marken. Att det kallas "chitting" hade jag däremot ingen aning om, det är det andra ordet jag lärt mig idag… :)

#3 Om jag hittar den så testar jag i år… :)

#4 Jordtemperatur på 8 grader och morfar näve jord gillar jag, handfasta tips. Då har jag något att sikta på. Tack!

// Staffan

Jane-Lyzell
2

Jag odlar ekologisk potatis - de håller på att gro nu

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Sindri
2

#9: Redan! Lägger du dem i jord så det kommer rötter och blast? När kan du sätta ner dem?

Jane-Lyzell
2

#10: Ju tidigare de kommer i jorden desto tidigare skörd - men det är klart att kälen måste ju gå bort först beroende på vart man bor - har testat alla möjliga sätt odla potatis genom åren i halm i bara jord och i år blir det sandjord - verkar funka bäst

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Sindri
2

#11: Men bara för att tjälen går ur jorden är det inte tillräckligt varmt. Jag har aldrig mätt med termometer, utan bara gissat när det varit minst 8 grader, och smulat lite jord mellan fingrarna och hummat som morfar. Det har funkat.
Den bästa potatisen var den jag lade på kartong och bara täckte med halm, och efter ett tag med mera halm.
Ingen grävning, inga jordiga potatisar, man kunde sticka in handen och plocka fram potatisar vartefter de var klara, resten fick fortsätta växa.
Hade det inte varit för mördarsniglarna hade det varit helt perfekt, men oj så lyckliga de var och oj så de förökade sig där under halmen.

Staffan
2

#12 Låter nice att sticka in händerna i halm som är fullspäckad med mördarsniglar, skulle nästan kunna vara en gren i fångarna på fortet… ;)

Sindri
2

#13: Haha, föreslå det…..😱😊