Min vindruveplanta
Här är några bilder på min vindruveplanta. Denna måste ha planterats i samband med att huset byggdes på 1980-talet, men den har aldrig haft något att klättra på tills för 4 år sedan, när vi satte upp staketnät och ledde upp vinrankorna mot nätet. Hittills har vi bara låtit den växa, men iår får vi nog beskära den lite.
Vindruvorna är små, har många kärnor och är rätt sura, men dom ger mycket god kvass och jag brukar också torka en del till russin.
Bild 1 innifrån altanen
Bild 2 från trädgårdssidan
Bild 3 lite av skörden
/Désirée
Fantastisk fin grönska - ser du några knoppar nu eller är det för tidigt?
När ni fått en så trivsamt läge skulle det ju gå att föryngra med nya sorter.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Jättefin. Vindruvor är något speciellt.
Vi har numera tagit bort våra.
Alldeles för litet för att hysa Vindruvor.
/Maria
Jag beskär min kraftigt varje höst, men ändå försöker den ta sig in i huset nästa sommar….😊
Vi har en blå sort som heter Zilga, en baltisk druva som är väldigt härdig. Druvorna är små och har mycket kärnor.
Jag skrattade åt min man när han gjorde vin för 15-16 år sedan, men nu har jag lärt mig att det gör man i våra baltiska grannländer. Nu har vi bara två flaskor kvar och nu smakar det bra till dessertost.
Jag ger bort massor med druvor varje år, gör kvass och fryser in mycket så jag kan göra kvass året runt.
Jag har också hittat vänner som gör vindolmar och blir glada för bladen när jag beskär den lite i juni. Tar också bort lite bladmassa i slutet på sommaren så druvorna skall få mer sol när de skall mogna.
#3 Tack för bra tips om beskärning och att ta bort bladmassa. Även jag har vänner som gör vinbladsdolmar och har lovat dem att de får hämta blad här 😊
/Désirée

Underbar!
Förr vill jag minnas att det bara var möjligt att odla druvor i södra Sverige men det kanske har ändrats nu med mildare vintrar? På vilka breddgrader håller du hur?
// Staffan
Jag bodde i Göteborg och det växte så det skakade.
Däremot blev det alldeles mörkt i våra två sovrum eftersom spaljen var utanför.
/Maria
Jag bor i zon 2, men det beror nog mest på druvsorten. Efter Sovjets fall kom det flera sorters härdiga druvor. Zilga skall klara ända ner till -35 grader. Vi hade en grön druva också som hette Sukribe, men den dog. De kallas Labruskavin eller staketdruvor.
#5 Jag bor på landet, nära sjön Mjörn i Lerums kommun. Gissar att den här är en sådan där s k staketdruva.
/Désirée

#7 Med så kall temperatur förutsätter jag att de överlever kärlen också. Intressant, kanske något man borde kika på.
#8 Fin är den i alla fall, härligt grön färg :)
Vad är kvass?
#10 Det är en fermenterad, alkoholfri dryck och ett jättebra alternativ till vin 😊
https://matlust.ifokus.se/discussion/1484469/gor-magen-glad---gor-kvass
/Désirée
#11: Smakar det ungefär som vin eller vad kan smaken jämföras med?
Hur det smakar beror mycket på vad man har i. Jag gör sällan på bara en sak. Men om man har mycket vindruvor så visst kan man känna lite vinsmak. Ser ut som rosa bubbel i glaset.
Jag är inte helt hundra på att det är 0% alkohol, det är ju frukt och bär som jäser.
Jag ger exempel i artikeln på olika sorts bär och frukter man kan använda, plus smaksättare.
#13: Brukar ligga på upp till 1.5% alkohol enligt Google.
#12 Om du gör kvass på bara vindruvor och socker, så får du en torr vinliknande dryck.
#13 Alkoholhalten ligger mellan 0.5 och 1.5%, så det kan anses vara alkoholfritt enligt min svärson som är helnykterist.
/Désirée
Vad bra, jag är supetkänslig mot alkohol och jag tycker mig känna av lite, lite. Men bra, då kan man bjuda bilförare på det.
Jag tycker jag känner av kombuchan ibland också, men det är väldigt olika.