Frågor om sådd
Ni som är så kunniga här inne.
Kan man börja att så redan? Vad i såfall. Jag har tillgång till ett uterum som håller runt 10 grader.
Har ni några tips? Eller länkar? Det kliar nämligen i de förhoppningsvis gröna fingrarna…
/Maria
Vissa saker kan man börja så nu men inte, så det beror ju på vad du ska odla. Väldigt många ettåriga växter behöver runt +20-25C när de gror men när de grott brukar det funka bra att ställa dem svalt + ljust då brukar de bli knubbiga och fina (men alla sommarblommor gillar inte för låga temperaturer, lite mer tropiska och värmekrävande växter kan behöva temperaturer runt +15C)
Om du vill ha tips på någon växt som passar bra att så just nu säger jag penseer/violer de är ju ganska köldtåliga och kan planteras ut tidigt så då måste man även starta med sådden ganska tidigt.
Blommar inte penseer på andra året? De börjar säljas så tidigt att jag som inte vill köpa plantor mitt i vintern missar dom. Och det tycker jag är synd. De får bara inte ta slut i mars, när man kanske vill ha dom i slutet av april.eller ännu lite senare.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

#2 precis så trodde jag också men så är det inte , penseer blommar redan första året. Man kan så dom väldigt sent på hösten och då övervintrar ettåriga plantor och blommar sommaren efter ,tror jag
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Penseer och styvmorsviol är en vinterannuell växt och gror normalt på sensommar eller höst. Blomningen sker sedan de har övervintrat tidigt på våren. Även en höstblomning hindrar sällan dem från att övervintra och ger en normal vårblomning ändå. I motsats till bienna (tvååriga) växter behöver de inte en köldperiod för att producera blomknoppar och kan därför även blomma normalt vid vintersådd. Numera är nästan alla penseer sådda i växthus under januari. Den gamla metoden att så dem i juli-augusti och övervintra dem på friland är i stort sett upphörd.
Tidigt i ett uterum med 10-gradig temperatur kan pense, jordgubbar, smultron, persilja och andra frosttåliga kryddväxter sås. Perenna växter som behöver stratifiering sås lämpligen nu under vintern och står frostfritt ett tag innan de sätts ut i snön.
Extremt långsamgroende frön kan ocksås som t.ex. olika palmer. Deras groningstid är ofta månader eller till och med år om man inte tillämpar särskilda knep. De behöver dock oftast riktigt varmt för att överhuvudtaget gro.
Jag föreslår att man väntar med övrig sådd ytterligare drygt en månad eller längre. För tidigt sådda växter ger inte så säkert tidigare blomning än senare sådder. De blir lätt förväxta och man förlorar mycket mera vid utplanteringen än man vinner. Begonior, pelargon, fuchsia, daggsalvia och kronärtskocka är exempel på växter som kan sås tidigt eftersom de har lång utvecklingstid. En period med fuktigt och mörkt kan lätt ge upphov till mögelangrepp och hela frösådden riskerar att förloras.

Tack för tipsen Bjornen. Tror du att en ampeljordgubbe hinner ge bär redan första året om man sår redan nu?

Ampeljordgubbe ska normalt ge frukt första året.

Vet du om dom är fleråriga eller ska man slänga domefter en sommar?

Ampeljordgubbar är naturligtvis fleråriga men bör övervintras på friland endera som planterad i ampel och nergrävd i jord eller friplanterad. Alternativt övervintring i jordkällare.

Kul ska testas! Då får dom växa över sommaren i kärl och sen sätter jag ut dom på friland under vintern