Har ni odlat portlak?
Jag försökte någon gång för länge sedan. Nu hittade jag denna länk om portlak och blev inspirerad att försöka igen. 🏵 Den verkar nyttig.
Brukar ni odla portlak?
Från länken:
"/…/ portulak är rikt på viktiga näringsämnen och ger omega-3-fettsyror och vitaminerna A, C och E, samt mineraler inklusive magnesium, kalcium, kalium och järn.
Sammantaget är portulak vanligt i många livsmiljöer och miljöer, och det kan mycket väl vara så att det växer naturligt nära ditt hem"
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Trädgårdsportlak ja frösår sig rejält så ofta återkommer de i flera år även om man skulle försöka rensa bort det. Smakar lite syrligt och har tjockare blad hr dock inte skördat speciellt mycket utan bara någon gång ibland
Hade portlak i min trädgård på Värmdö, men flyttade därifrån är 2000, sen dess har jag inte odlat portlak. Nog dags att försöka göra det nu 😊
/Désirée
Ja, det läste jag om för flera år sedan, hittade inte frön, sen glömmer man. Har också varit intresserad av andra växter som är svåra att få tag på, men skall nog prova igen.
Tack för era kommentarer! Jag tror jag ska försöka så i år. 🍀🌝
Googlade lite. Portlak kan tydligen se ut på många olika sätt.
Här hittade jag vinterportlak som man även kan ha inomhus under vintern. Verkar praktiskt.
Odla inne låter ju suveränt. Har köpt en dagsljuslampa som funkar bra.
#6 Dagsljuslampor är = ledlampor med kallt sken.
/Désirée
#7: Ja, till min förvåning, solens ljus upplevs ju som varmgult. Men jag har livat upp många ledsna krukväxter och dragit upp både gurkplantor och ärtskott. Så på nåt sätt funkar det ju.
Vi älskar vinterportulak, dess blomstängel är dessutom så dekorativ att lägga i sallad. Trädgårdsportlak hör till en annan familj, men är lika trevlig den också. Frö finns att köpa via nätet.
Låt dagen idag bli din bästa hittills!