Blåbärstry
Jag har blivit nyfiken på blåbärstry. Är det någon som odlar det?
Spelar det någon roll vilken sort? Gärna tips från den som har.
Vilket läge gillar de bäst?
Hur stora kan de bli?
Information om blåbärstry:
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Vi har två stycken på vår kolonilott.
Är lite osäker på vilka sorter det är. En har stora runda bär (kan vara Honey Bee) den andra har små och avlånga (tror den hette Kalinka).
De står skyddade av andra buskar men har ganska mycket eget space och full sol när den väl når vår lott.
Vår kolonilott är sån att solen når den lite senare på dagen och frosten brukar slå ganska hårt där på våren och vintern.
Men de har klarat sig fint. Som jag förstår det så tål de ganska mycket.
Det ända som kan bli lite tråkigt är om det är väldigt fuktigt och blött när bären mognar då kan det bli mögelsporer.
Men oftast har vi fått fina skördar ändå. Se bara till att ta bort de fula bären så de inte förstör de som mognar bredvid.
Sen så är det bra att trimma dem så de inte blir för täta, det blir väldigt svårt att plocka dem annars. Särskilt Kalinka har bär som sitter riktigt löst när de är mogna så om man ska gräva mycket i busken ramlar de gärna av sig själva.
Våra är inte mer än en meter höga just nu och då har vi haft dem i ca 10 år. Men vi har trimmat dom som sagt.
Har sett blåbärstry både som tvåmeter höga häckar, samt träd på stam. Så det kan nog variera mycket.
Bären är kanske inte super söta (tror också det varierar med sort), lite sur-beska beroende på hur mycket sol de fått. Men jag tycker om dom i bärblandningar med frysta bär, eller som topping på gröt tillsammans med honung.
De ska ju ha mycket goda vitaminer. Bra att ha på våren när annat tryter. :)
Sen så är de väldigt poppis med humlorna. :D
- Redigerat 2024-09-15 11:30 av sparrowcrazy
#3: Tack, det var kul att läsa.
Min son bor i Edsbyn Hälsingland, Han har två blåbärstry bredvid varandra, Står i lite halvskugga. i år blev det massor av bär.
Spännande, tack för input. Jag frågade efter blåbärstry men det säljs inte nu eftersom det är bättre att plantera det på våren. Jag får hålla utkik efter när det kommer in.